zondag 27 juli 2014

Fonceerdeeg maken

Fonceerdeeg is uitermate geschikt als taartdeeg. Het fijne ervan is dat je het gemakkelijk in een grotere portie kunt maken en dan gedeeltelijk kunt invriezen. Ik gebruikte het voor dit taartje, waarvan ik het recept in mijn volgende blog zet.

Zomers Abrikozentaartje

Wat heb je nodig voor 800 gr deeg?

Ingrediënten voor een vlaaivorm van Ø 29 en een Ø 24 cm:
Voor de grote vorm neem je ± 465 gr deeg, voor de kleine ± 335 gr deeg
Bewaren in de vriezer kan heel goed


  • 190 gr roomboter;
  • 150 gr witte basterdsuiker;
  • 4,5 gr zout;
  • ¾ ei losgeklopt;
  • circa 23 gr water;
  • 375 gr patentbloem;
  • 7,5 gr bakpoeder.


Hoe maak je het deeg?


  • Snijd de niet te harde boter in blokjes en meng deze met de basterdsuiker, het ei en het zout in de kom van een handmixer;
  • Mix het geheel door elkaar;
  • Zeef de bloem met het bakpoeder, voeg dit toe en kneed een soepel deeg van met de hand;
  • Verdeel het deeg in 2 stukken;
  • Maak van één stuk een platte schijf, pak die in plasticfolie en leg ze gedurende 2 uur in de koelkast. Plak er een datum op en leg in de diepvries.
  • Met het andere stuk doe je hetzelfde en ook deze verpak je in plastic folie en leg je 2 uur in de koelkast;
  • Rol het deeg dan uit tussen in een ronde vorm van circa Ø 33 cm; 
  • Besmeer de vlaaivorm goed met boter, en bekleed ze met het deeg;
  • Prik in met een vork en beleg naar wens voor het bakken.


Het uitrollen doe ik als volgt:


  • Leg een vel bakpapier op een gladde ondergrond;
  • Leg daarop het deeg en dek dit af met plasticfolie;
  • Rol met je deegrol een grote platte lap van circa Ø 33 cm;
  • Haal het plastic weg en snijd repen van het deeg, waarmee je de vlaaivorm bekleed.
  • Als je heel handig bent, kun je uiteraard het deeg in een keer in de vorm leggen. Mij lukt het niet en na het bakken zie je niets meer van de repen terug.

Bron: 

Dit recept komt uit “De banketbakker’ van Cees Holtkamp.
Ik heb alleen de hoeveelheden aangepast en ik gebruik minder suiker.
Cees Holtkamp gebruikt minder deeg in zijn taartjes. Wij houden juist van wat meer deeg.

                                                          ©Marionskitchenstories


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen