vrijdag 20 juni 2014

Zuurdesembrood met hazelnoten en krenten

Als je zin hebt in een lekker broodje dit weekend probeer dit recept dan eens. Het brood is licht verteerbaar en smaakt heerlijk. Alleen een wat roomboter erop is voldoende. Je kunt het echter ook serveren bij een aperitief.


Wat heb je nodig?

120 gr licht geroosterde hazelnoten;
60 gr krenten;
225 gr tarwebloem;
150 gr lemairemeel;
6 gr instantgist;
7 gr bakkerszout;
140 gr zuurdesemstarter ( tarwe- of lemaire, of een combinatie );
200 gr lauw water.


En hoe maak je het?

Rooster de hazelnoten licht in de koekenpan en hak ze fijn;
Spoel de krenten koud af en dep ze voorzichtig droog;
Meng in de kom van de mixer de zuurdesemstarter met het lauwe water;
Strooi daaroverheen het meel / de bloem;
Laat dit geheel afgedekt 10 minuten staan;
Meng dan alles gedurende 2 minuten en laat dit daarna weer 10 minuten afgedekt staan;
Voeg het zout toe en kneed gedurende 6 minuten tot een soepel deeg;
Voeg dan de hazelnoten toe en kneed nog enkele minuten;
Neem het deeg uit de kom, druk het plat op een werkplek en kneed met de
   hand voorzichtig de krenten erdoor;
Bol het deeg op en leg het in een ingevette kom. Dek af met plasticfolie en laat 1 uur rijzen;
Druk na het rijzen het deeg voorzichtig plat en bol het op;
Bestrooi een rijsmandje heel goed met roggebloem, doe ook roggebloem over de bol en
   leg die in het mandje;
Laat het deeg in het mandje rijzen ( 1 uur of meer ) tot het verdubbeld is.




Bakken:

Verwarm de oven, waarin de baksteen is gelegd, voor gedurende 30 - 60 minuten op 230°C
( boven- en onderwarmte ) ;
Stort het deeg op de inschieter en schiet het brood op de steen;
Verlaag de temperatuur direct naar 210°C;
Bak het brood gedurende 35 minuten gaar ( 96°C ). 

                                                          ©Marionskitchenstories

6 opmerkingen:

  1. lekker zuurdesembrood. Nu ben ik een ramp om mijn zuurdesem goed te houden, dus ik heb het maar opgehouden, maar het blijft toch het lekkerste brood dat er is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat is het probleem? Zo jammer om dit heerlijke brood niet te maken:-( en te eten:-)

      Verwijderen
  2. Ik begin ook altijd heel enthousiast met mijn zuurdesem. Maar ergens komt er altijd een kink inde kabel en verwaarloos ik hem ernstig.... Toch maar weer eens opnieuw beginnen. Voor brood met hazelnoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat maak jij toch altijd lekkere broden. Na mijn detox wil ik sowieso vaker zelf brood gaan bakken. Ik wou dat ik net zo goed kan bakken joh, want dit ziet er altijd weer heerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik moet echt weer een nieuwe poging gaan wagen voor een zuurdesemstarter, vorig jaar is 'ie mislukt :( Als het lukt maak ik dit brood, klinkt heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Veel succes allemaal en dank voor de complimenten:-)

    BeantwoordenVerwijderen