zondag 8 juni 2014

Walzubol

Walzubol staat voor waldkorn zuurdesembol. Soms moet je wat als het gaat om het verzinnen van nieuwe broodnamen. Deze bol is een variant op een variant op een variant van eerder hier gepubliceerde broden. Hij is heel gemakkelijk te maken en is ontzettend lekker.



Voor al mijn broden geldt dat ik ze kneed met een mixer, dus als je je zelf met de hand kneedt, pas dan de tijden daarop aan.

Wat heb je nodig?

  • 360 gr tarwebloem;
  • 70 gr waldkornmix van de molen;
  • 90 gr spelt volkorenmeel;
  • 100 gr tarwedesem;
  • 6 gr bakkers zout;
  • 5 gr verse gist of 2 gr gedroogde gist;
  • 240 gr water of iets meer;
  • snufje vitamine C ( optioneel );
  • 5,2 gr lecithine ( optioneel ).

En hoe maak je hem?

  • Doe alle ingrediënten in kom van de mixer en meng gedurende circa 2-3 minuten tot al het vocht is opgenomen;
  • Kneed het geheel daarna tot een soepel deeg in 8 - 10 minuten ( 27°C ). Het deeg voelt vrij vochtig aan;
  • Dek de kom af en zet het deeg 30 minuten te rijzen op 29°C;
  • Neem het deeg uit de kom, bol het op en leg het in een ingevette schone kom en dek af;
  • Laat 45 - 60 minuten rijzen op 29°C;
  • Maak het deeg op ( maak er een bol van ) en leg deze met de bol naar beneden in een met roggebloem bestrooide rijsmand;
  • Laat het deeg nog 45 - 60 minuten rijzen op 30-31°C;
  • Snijd het brood in ( optioneel ).

Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 230°C;
  • Bak het brood op 210°C ( boven- en onderwarmte met stoom ) in circa 30 minuten gaar op een steen.


Als je niet de beschikking hebt over een rijskastje en de temperatuur tijdens het rijzen is lager, pas dan de tijden aan ( langer ). Ik laat mijn broden gedurende de 2de rijs altijd onafgedekt rijzen met een kom hete water ernaast. Het deeg droogt dan niet uit.

                                                       ©Marionskitchenstories

    6 opmerkingen:

    1. Dag Marion,

      Bedankt voor de vele recepten van brood die ik regelmatig voorbij zie komen.
      Ik heb een vraagje als het mag:
      Ik zie dat je vaak lecithine en vitamine C gebruikt. Welke percentages hanteer jij hiervoor en bij welke soorten deeg. Wat is de specifieke funktie van deze middelen?

      Bedankt alvast voor je antwoord.

      Groeten van Ellen

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Hallo Ellen,

      Lecithine en vitamine C zijn natuurlijke broodverbeteraars. Ik gebruik ze zodat het brood wat luchtiger wordt. Ik neem 10 gr lecithine op 1000 gr meel, vitamine C gebruik ik 0,02% van het totaal aan meel. Minder kan, meer zou ik niet doen. Ik neem de vit.C van het Kruitvat. Is goedkoop en ik maak de tabletjes klein in de vijzel.
      Over je vraag mbt het rijskastje, zie hier: http://brodandtaylor.com/. Ik heb het onlangs gekocht en zal er over een poosje een berichtje aan wijden als ik er wat meer ervaring mee heb.
      Veel succes met het bakken,
      Marion

      PS Stel gerust vragen. Ik vind het leuk als mensen reageren

      BeantwoordenVerwijderen
      Reacties
      1. Dag Marion,

        Bedankt voor je snelle reactie.
        Kun je het brood langer vers houden als je lecithine + vitamine C toevoegt met deze percentages, want het nadeel van zelf gebakken brood vind ik dat het snel veroudert en dat is zo zonde van alle moeite.

        Groetjes van Ellen

        Verwijderen
      2. Hallo Ellen,

        Eerlijk antwoord: ik denk van wel, maar omdat ik het brood na afkoelen altijd snijd en dan in delen invries, hebben we eigenlijk nooit oud brood. Bij het zuurdesembrood laat ik de vit.C en de lecithine meestal weg. Weet niet exact wat de uitwerking ervan is op zuurdesem. Ook dit brood vries ik altijd in.
        Ben benieuwd wat je zoal bakt. Ken je de Facebookgroep "zelf brood bakken' al ( zie elders op dit blog ).

        Groetjes en succes met bakken,
        Marion

        Verwijderen
      3. Dag Marion,

        Ik zal een keertje uitproberen of het brood met broodverbetermiddelen langer vers blijft, al is het maar tot de volgende ochtend. Het is wel verwarrend dat er zoveel broodverbetermiddelen zijn (broodverbeteraar, lecithine, vitamine C, gluten). Eigenlijk zou ik willen weten is er niet een middel dat het brood iets langer vers kan houden.
        Bij jouw desemrecepten staat steeds als optioneel vermeld vitamine C en lecithine, dus ik dacht dat je deze zelf altijd gebruikte.
        Op jouw vraag wat ik zoal bak kan ik het volgende antwoord geven.
        Ik ben op jouw site terechtgekomen toen ik op zoek was naar een recept voor een Limburgse rijstevlaai. Deze heb ik al vaak gebakken en al even zoveel complimenten gekregen hiervoor. ("Het lijkt wel of deze vlaai van een Limburgse bakker komt"). Deze vlaai is dan ook zoooooo lekker!
        Dus de ene periode bak ik diverse gebaksoorten en op dit moment ben ik bezig om goed te leren brood bakken en dat valt nog niet altijd mee.
        Maar, de aanhouder wint!
        Vele groeten en ga vooral door met je blog.
        Ellen

        Verwijderen
    3. Hallo Ellen,
      Mijn brood blijft langer vers dan 1 dag. Ik vries niet alles in, maar bewaar voor de volgende dag en soms ook de dag erna. Ik gebruik altijd lecithine en vitamine C. Optioneel staat erbij omdat niet iedereen het in huis heeft of wil gebruiken. Zelf ben ik geen voorstander van broodverbeteraars die vaak in fabrieksbrood en brood van de warme bakker zitten. Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar probeer zoveel mogelijk te vermijden wat niet nodig is. Afgelopen weekend kreeg ik onverwacht bezoek en kocht een vlaai bij de warme bakker. Hij was lekker, maar ik had 10 minuten nodig om alle ingredienten op een rijtje te zetten. Ik wil dat soort vlaai nl zelf ook eens gaan proberen, maar dan zonder die rommel.
      Gluten zijn geen broodverbeteraars, die zitten van nature veel of weinig in de diverse soorten tarwe. Ik bak nu circa een jaar alle brood dat we eten en ik ben nog lang niet uitgeleerd. Het is een erg lekkere en leuke hobby. En zoals je zegt: de aanhouder wint!
      Groetjes,
      Marion

      BeantwoordenVerwijderen