zondag 1 juni 2014

Petrusbol

Toen ik begon met het bakken van brood besefte ik niet dat er zoveel variatie mogelijk was met zo weinig grondstoffen: meel, gist, water en zout. Dit brood is een variant op de Paulusbol van Edwin Klaasen. Toen ik afgelopen zomer zijn cursus volgde leerde ik een aantal dingen ( o.a. hoe je een brood goed opbolt ), die langzaam maar zeker hun vruchten beginnen af te werpen.


Wat heb je nodig?

  • 300 gr tarwebloem;
  • 100 gr lemairemeel;
  • 50 gr roggebloem;
  • 50 gr roggemeel;
  • 9 gr bakkerszout;
  • 100 gr tarwedesem;
  • 50 gr roggedesem;
  • 290 gr water.

En hoe maak je het?

  • Doe alle ingrediënten ( m.u.v. het zout ) in de kom van de mixer en meng gedurende 3 minuten;
  • Voeg dan het zout toen en kneed het geheel tot een soepel deeg in 8 – 12 minuten ( afhankelijk van je kneedapparaat ). De temperatuur van het deeg moet 27⁰C zijn;
  • Doe het deeg over in een ingevette kom en laat het gedurende 1,5 uur rijzen;
  • Neem het deeg uit de kom, bol het op en leg het in een met roggebloem bestrooid rijsmandje;
  • Zet het deeg vervolgens nog 1 uur te rijzen.

Bakken

Verwarm de oven voor op 230⁰C;
Bak het brood met stoom gedurende 25 minuten op 230⁰C, verlaag dan de temperatuur naar 210⁰C en bak nog circa 10 minuten.




Ik heb het brood de naam Petrusbol gegeven, want ik ben opgegroeid in het Katholieke zuiden van het land en de associatie met Petrus en Paulus ligt dan voor de hand. Hoewel de Paulusbol een hele andere achtergrond heeft. Het brood is heerlijk. De korst is lekker krokant en van binnen is het brood heerlijk zacht.

                                                                 ©Marionskitchenstories

Bron : Gebaseerd op de Paulusbol uit het boek ‘Ik bak geweldig, jij trouwens ook’ van Edwin Klaasen

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen