donderdag 12 juni 2014

Chocolade-mokka tulband met amandel

Een poosje geleden bakte ik de Amandeltulband van Rutger en die vonden we zo heerlijk dat ik me voornam vaker tulband te bakken. Omdat ik er nog niet zo heel veel ervaring mee heb, vind ik het heel erg spannend of de tulband wel goed uit de vorm komt. Gelukkig bleek dat bij deze tulband ook goed te gaan.
Hij is wat minder hoog dan de vorige en dat komt omdat de vorm te groot was voor de hoeveelheid deeg. Maar om daar nu een nieuwe vorm voor aan te schaffen... eentje vind ik wel genoeg. Je kunt hem overigens ook heel goed in een langwerpig cakeblik bakken.


Wat heb je nodig?

Alle ingrediënten dienen op kamertemperatuur te zijn

  • 190 roomboter;
  • 190 gr patentbloem en 2 eetlepels voor het bestuiven van de vorm;
  • 75 gr gemalen amandelen of amandelmeel;
  • 105 g witte basterdsuiker;
  • 1 zakje vanillesuiker;
  • 5 ml vanille-extract; 5 ml amandelextract en 5 ml amaretto;
  • 1,25 gr zout;
  • 4 eieren ( middel );
  • 11 g bakpoeder
  • 85 gr pure chocola;
  • 5 gr oploskoffie;
  • 60 ml sterke koffie;
  • poedersuiker om te bestrooien ( optioneel ).

Hoe maak je hem?

  • Verwarm 30 gr van de boter, de in blokjes gebroken chocola, de koffie en de oploskoffie au baine marie. Roer goed tot een glad geheel en laat daarna afkoelen;
  • Zeef de bloem met de bakpoeder in een aparte kom;
  • Klop de roomboter met de basterdsuiker, de vanillesuiker en het zout in 6 - 10 minuten romig;
  • Voeg dan een voor een de eieren toe en klop goed luchtig;
  • Spatel de bloem met het bakpoeder door het beslag en roer het vanille-extract, de amaretto en de amandelextract erdoor;
  • Roer ongeveer de ½ van het beslag door de mokka-chocolade saus;
  • Vet een tulbandvorm goed in en bestrooi ze met de 2 lepels bloem;
  • Verdeel het beslag in de vorm bijv. op deze manier: eerst een flinke lepel chocoladebeslag en daarnaast een lepel gewoon beslag. Herhaal dit. De volgende laag doe je op het chocoladebeslag het gewone beslag etc.


Bakken

  • Verwarm de oven voor op 160°C ( boven- en onderwarmte );
  • Zet de tulband op de onderste richel en bak hem in 60 - 70 minuten gaar ( een satéprikker moet er schoon uitkomen );
  • Laat de tulband 10 minuten in de vorm afkoelen en stort hem dan op een rooster.

Het is weer een heerlijke tulband geworden. Als je geen amandelextract hebt, gebruik dan wat meer Amaretto. Het voordeel van een tulband ( vind ik ) is dat je hem heel gemakkelijk kunt invriezen en dus altijd iets lekkers in huis hebt. Voor het samenstellen van deze tulband maakte ik gebruik van het onderstaande recept.

                                                                    ©Marionskitchenstories




4 opmerkingen:

  1. Ik ga ervan uit dat het amandeelmeel samen met de bloem door het beslag gaat.
    Ziet er verder heerlijk uit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb hem gebakken, alleen verving ik de suiker door kokosbloesemsuiker en daar heb ik dan maar 40 gram nodig tov de gewone suiker, hij was erg lekker Marion. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die ken ik niet. Smaakt die naar kokos? En waar koop je hem?

      Verwijderen