dinsdag 1 april 2014

Valencia: gezellig, relaxed en vol tegenstellingen

Het was een poosje stil op mijn blog. Niet omdat ik geen inspiratie had, of dat ik even genoeg had van het bloggen, maar omdat we op vakantie waren naar Valencia. Dus werd er niet gebakken in dit huis, maar genoten we van het weer, de relaxte sfeer en de smaak Spanje. We huurden een appartement in het oude centrum van de stad midden tussen de Valencianen. Op een steenworp afstand van de centrale markt: het walhalla voor de Foodie.




We kochten rauwe ham en Spaanse kaas voor het ontbijt en deden ons te goed aan het heerlijke verse brood. Er waren vele soorten te koop: van eenvoudig wit knapperig brood tot multi-granenbroden, van zuurdesembrood tot zoet brood.




We verbaasden ons over de enorme variëteit aan verse en gedroogde kruiden, noten, vlees, gebak, vis en groenten. Iedere ochtend schoven de ( oude ) mannen en vrouwen onder ons raam door op weg naar die weldaad om later op het plein met elkaar de problemen van de wereld of de Valencianen te bespreken. Daarvoor namen ze alle tijd. De monden stonden geen moment stil.

We wandelden door de smalle straten langs de talloze winkeltjes, restaurants en terrasjes. We aten paella en tapas en dronken Spaans bier en Spaanse wijn. De koffie was erg sterk en het gebak, vaak prachtig vormgegeven, mierzoet.




De mensen waren vriendelijk maar spraken nauwelijks Engels, Frans of Duits. Maar met wat gebaren kwamen we een heel eind en ze deden heel veel moeite ( in het Spaans ) om je te vertellen wat ze bedoelden. De sfeer was relaxed en zelfs het manoeuvreren op de drukke wegen, ging gemakkelijker dan in Nederland. Men liet je rustig voorgaan als je van baan wisselde. Maar op een kras meer of minder keek men niet. De auto's zaten vol deuken en schrammen.

Naast al het goede en mooie zagen we ook veel armoede. Heel veel huizen stonden leeg. Winkels waren gesloten en op veel plaatsen stonden mensen te bedelen. Ouderen vooral en gehandicapten. Er stonden halve gebouwen die ooit zullen worden afgebouwd. Terreinen lagen braak en men verkocht loten langs de straten om wat geld te verdienen.

Op de wegen rondom de stad was het uitermate rustig en ook de dorpjes in de nabijheid lagen er wat verloren bij. De wereld leek daar een beetje te zijn ingedommeld.




Terug in Nederland gaan we weer over tot de orde van de dag. Iedere keer als ik thuiskom van vakantie ben ik weer  blij terug te zijn.  Ik verheug me nu al op de geur van vers gebakken brood, die later deze week weer mijn keuken vult.

                                                           ©Marionskitchenstories

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen