woensdag 30 april 2014

Roomijs met gesmolten chocola

Ongeveer dertig jaar geleden kreeg ik een recept voor het maken van roomijs van mijn schoonmoeder. Het was een ingewikkeld recept, althans voor mij, want het lukte me nooit om het ijs precies zo te krijgen als ik het hebben wilde. Ik herinner me dat ik uren stond te roeren. En als het dan eenmaal klaar was en ik het hoopvol uit de vriezer haalde, was het toch weer mislukt. Het smaakte wel lekker, maar het zag er niet ui. Uit frustratie gooide ik het recept weg en maakte nooit meer ijs.


Totdat ik onlangs een verhaal las in de Limburger ( de plaatselijke krant ) over een ijsmaker in Grubbenvorst. Hij staat bekend om zijn heerlijke ijs en men komt van heinde en ver bij hem een ijsje halen. Deze man heeft een boek geschreven en dat ziet er zo fantastisch uit, dat ik het per omgaande besteld heb.

En zo maakte ik afgelopen weekend voor het eerst weer ijs. De eerste portie mislukte volledig. De tweede slaagde een stuk beter.

Wat heb je nodig?

Voor het ijs:

  • 65 gr suiker + 30 gr suiker;
  • 16 gr druivensuiker;
  • 2 gr magere melkpoeder;
  • 400 gr volle melk;
  • 130 gr slagroom;
  • 130 gr eidooier.

Voor de chocola:

Pure chocola ( 70% ) van een goed merk.
Hoeveelheid naar eigen goeddunken.

Werkwijze:

  • Meng 65 gr suiker, met de druivensuiker en de poedermelk;
  • Breng de melk met de slagroom en het bovenstaande mengsel aan de kook;
  • Roer dit af en toe door zodat de suiker niet aanbrandt;
  • Doe de eidooiers in de kom van de mixer en klop ze met de 30 gr suiker tot een luchtig geheel;
  • Neem het melkmengsel van het fornuis en voeg een pollepel hete melk toe aan het geklopte ei terwijl je roert met een garde;
  • Voeg langzaam de rest van de melk toe terwijl je blijft kloppen;
  • Zet het ijsmengsel in een bak met koud water en als het is afgekoeld zet je het gedurende circa 8 - 12 uur in de koelkast;
  • Schenk het ijsmengsel dan ( volgens de gebruiksaanwijzing ) in de ijsmachine en roer zolang totdat het ijs klaar is ( circa 35 minuten ).

De chocola smelt je au bain marie in een klein pannetje. Giet de gesmolten chocola over het ijs.




Het ijs is heerlijk, niet te zoet en licht. Toch ben ik nog niet helemaal tevreden. De smaak is perfect, maar de structuur is nog niet helemaal goed. Waar dat aan ligt, weet ik niet. Mocht iemand suggesties hebben voor het verbeteren hiervan, dan hoor ik het graag.

                                                        ©Marionskitchenstories

Bron: IJsgeheimen, de lekkerste ijsgerechten van de meesterijsbereider van Theo Clevers

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen