zondag 13 april 2014

Kaiserbroodjes

Afgelopen week bestelde ik bij de Weekend Bakery enkele bakspullen, waaronder een kaiserbroodjes stempel. Toen het pakje afgeleverd werd, zat er een recept bij van Kaiserbroodjes en die heb ik vanmiddag gebakken.




Het recept heb ik nauwelijks aangepast ( zie bron ), de werkwijze wel.

 Wat heb je nodig?

  • 500 gr tarwebloem;
  • 9 gr zout;
  • 7 gr instantgist;
  • snufje vitamine C ( optioneel );
  • 160 gr water;
  • 150 gr volle ( boeren )melk;
  • 7 gr honing.

En hoe maak je ze?

  •  Doe alle ingrediënten ( m.u.v. het zout ) in de kom van de mixer en meng gedurende 2 minuten op lage stand;
  • Voeg het zout toe en kneed de broodjes tot een soepel deeg in circa 6 minuten;
  • Stort het deeg op een werkplek, bol het op en doe het in een ingevette kom en dek die af;
  • Laat het deeg circa 45 - 60 minuten rijzen;
  • Neem dan het deeg uit de kom en weeg 12 broodjes af van circa 70 gr elk;
  • Bol deze op en leg ze op een met een bakmatje bekleedde bakplaat;
  • Zet de plaat met een kop kokend water 10 minuten in een dichte oven;
  • Druk met de stempel de broodjes goed in, zodat ze elk een sterpatroon krijgen;
  • Laat de broodjes daarna nog circa 45 - 60 minuten rijzen.

Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 200°C (  boven- en onderwarmte met stoom );
  • Schuif de broodjes in het midden van de oven en bak ze in circa 25 minuten gaar;
  • Zet de laatste 5 minuten de oven op een kier.


De broodjes zijn verrukkelijk. Ze zijn heerlijk zacht binnenin en knapperig van buiten. Ik heb vandaag geleerd dat je de stempel echt goed in het broodje moet drukken, wil de vorm goed tot zijn recht komen na het bakken. Je kunt ze het beste bakken met stoom. Als je geen stoomoven hebt, kijk dan hier : Hoe zorg je voor stoom in de oven

Deze broodjes staan bij ons met Pasen op de ontbijttafel. Ik  zal wel nieuwe moeten bakken, want ze zijn al bijna op.

                                                        ©Marionskitchenstories

Bron : Weekend Bakery Kaiserbroodjes




1 opmerking:

  1. Ik bedenk ineens dat ik ook al tijden een stempel heb liggen om deze broodjes te maken. Met dit makkelijke recept komen ze snel uit de oven

    BeantwoordenVerwijderen