dinsdag 8 april 2014

Citroen amandel muffins met blauwe bessen

In de zomer zijn vaak bramen en bessen in de aanbieding. Die koop ik dan en doe ze ongewassen in doosjes in de diepvries. Als ik ze ga gebruiken spoel ik ze ( bevroren ) af met koud water, laat ze goed uitlekken en dep ze dan heel voorzichtig droog. In dit recept heb ik blauwe bessen gebruikt, die ik afgelopen zomer kocht.




Ik weet het, ik moet eens met mijn foto's aan de slag. Op de een of andere manier kom ik er maar niet aan toe. Ik kocht al het boekje van Simone van den Berg over foodfotografie, een nieuw fototoestel en een heus fotoshopprogramma, maar verder dan dat kwam ik ( nog ) niet. De foto is dus niet helemaal zoals hij moet zijn, maar de muffins zijn echt heel erg lekker: licht, niet te zoet en met een frisse smaak.

Wat heb je nodig?

  • 175 gr patentbloem;
  • 125 gr amandelspijs;
  • 190 gr volle yoghurt;
  • 150 gr witte basterdsuiker;
  • 3 middelgrote eieren;
  • 2,5 gr baking soda;
  • 2,5 gr zout;
  • sap van 1 citroen;
  • blauwe bessen;
  • amandelschaafsel.

En hoe maak je ze?

  • Klop de eieren met de suiker schuimig;
  • Voeg de amandelspijs toe en mix deze er goed doorheen;
  • Voeg de yoghurt en het citroensap toe en mix nog enkele minuten;
  • Doe de gezeefde bloem, de backing soda en het zout erbij en spatel dit goed door het eimengsel ( niet te lang );
  • Doe het beslag in muffinsvormpjes ( 2/3 vullen ) en beleg ze met de blauwe bessen;
  • Bestrooi ze met amandelschaafsel.

Verwarm de oven voor op 170°C ( boven- en onderwarmte ) en bak de muffins in circa 35 minuten gaar in het midden van de oven. Laat ze afkoelen op een rooster.
De amandelspijs had ik nog liggen. Hoe je die zelf maakt, vind je hier: Amandelspijs maken

Het oorspronkelijke recept is als volgt en is glutenvrij en genoeg voor 8 muffins:

• 130 gr rijstmeel;
• 70 gr amandelmeel;
• 125 gr yoghurt;
• 150 gr rietsuiker;
• 2 eieren;
• Snufje baking soda;
• Snufje zout;
• Sap van 1 citroen;
• Citroenzest;
• Amandelschaafsel.

                                                     ©Marionskitchenstories

Het recept is van: La Greg

2 opmerkingen:

  1. Ik heb nog steeds amandelspijs in de diepvries en ook blauwe bessen. Deze muffins komen hier dus snel op tafel

    BeantwoordenVerwijderen