zaterdag 15 maart 2014

Semolabrood met zuurdesem

Met semolameel bak ik pizza en een enkele keer heb ik me gewaagd aan het maken van pasta ( zonder groot succes overigens ), maar een brood dat louter uit semolameel bestaat, heb ik nog niet eerder gebakken. Het recept kwam ik tegen via een Facebook groep waarop veel zuurdesembroden geplaatst worden. En omdat ik bakken met zuurdesem een echte uitdaging vind, besloot ik het te proberen. Ik had echter geen zuurdesem dat gemaakt is van semolameel, dus koos ik voor zuurdesem op basis van volkorenmeel.





Wat het je nodig?

  • 600 gr semolameel;
  • 370 gr water;
  • 150 gr zuurdesem;
  • 5 gr honing;
  • 11 gr bakkerszout;
  • 2 gr instantgist.

En hoe maak je het?

Werkwijze dag 1:

  • Neem het zuurdesem uit de koelkast. Laat het op kamertemperatuur komen en ververs het. Zorg dat je voldoende zuurdesem hebt voor het brood en voor de volgende keer. Laat het desem 3 - 6 uren staan, zodat het zich kan ontwikkelen;
  • Doe intussen 600 gr semolameel in een kom en voeg er 220 gr water bij. Kneed dit tot een korrelig geheel en dek het af.
  • Als het zuurdesem zich voldoende ontwikkeld heeft, doe je het samen met 150 gr water, de honing en de gedroogde gist bij het semolamengsel;
  • Meng dit mengsel goed door elkaar gedurende 5 minuten;
  • Voeg dan het zout toe en kneed in circa 10 - 15 minuten een soepel, vrij vochtig deeg ( 27°C );
  • Vet een kom in met wat olie en doe het deeg hierin;
  • Laat het 60 minuten afgedekt staan op het aanrecht;
  • Bestrooi een werkplek met semolameel, stort het deeg erop, druk voorzichtig de lucht eruit;
  • Vorm er een langwerpige lap van en vouw het deeg als volgt: Vouw het deeg in drieën en trek het voorzichtig uit. Draai het deeg 90° en herhaal de procedure. Zorg daarna dat de naden aan de onderkant zitten en bol het deeg op;
  • Leg het deeg in een ingevette kom, dek die af en zet het 12 - 24 uur in de koelkast.

Werkwijze dag 2:

  • Neem het deeg 's ochtends vroeg uit de koelkast en laat het 3 - 4 uur op het aanrecht staan, zodat het goed op kamertemperatuur komt;
  • Stort het deeg vervolgens op een met semolameel bestrooide werkplek, laat het ± 10 - 15 minuten afgedekt liggen en vorm er 2 broden van;
  • Doe de broden in met roggebloem bestrooide rijsmandjes en zet deze te rijzen op een warme plek gedurende  60 - 75 minuten;
  • Snijd ze in met een scherp mes in en schuif ze op de hete steen.

Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 230°C ( boven- en onderwarmte met stoom );
  • Bak de broden op de steen gedurende 15 minuten op 230°C;
  • Zet dan de oven terug naar 210°C en bak nog circa 25 minuten;
  • Zet de laatste 10 minuten de deur op een kier, zodat de hete lucht kan ontsnappen.
Als je geen stoomoven hebt, kun je de broden bakken op de hete bakplaat. Hoe je voor stoom zorgt, vind je hier




Het brood is een groot succes. De korst is lekker knapperig en van binnen is het heerlijk zacht. Het beste kun je het bewaren in een papieren zak. Ook kun je het invriezen.

                                                         ©Marionskitchenstories
Bron: la Greg








2 opmerkingen:

  1. Pasta is voor mij geen probleem. Maar zuurdesem...ik durf er maar niet aan te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anke, gewoon doen. Het is erg lekker en het valt reuze mee.

    BeantwoordenVerwijderen