dinsdag 11 maart 2014

Pide ( Turks brood )

In Rotterdam kocht ik vaak vers Turks brood om bij salades te serveren, de soep of gewoon als  lunch. Het rook lekker, was heerlijk zacht en ik had altijd de neiging er veel te veel van te eten. Sinds ik weer in Limburg woon, heb ik het niet meer gegeten. Toen onlangs het recept voor Pide voorbij kwam op Facebook, besloot ik het zelf te bakken. Dit is het resultaat.




Ik kan niet zo heel veel met recepten die werken met halve en hele theelepels. Want wat er meestal niet bij staat, is hoe groot die theelepels dan wel zijn. Of misschien zijn ze wel afgeleid van de 'teaspoons' ? Daarom heb ik het recept aangepast.

Wat heb je nodig?

  • 375 g lauw water;
  • 5 gr suiker ( optioneel );
  • 5 gr instantgist;
  • 40 gr olijfolie;
  • 9 gr bakekrszout;
  • 500 gr tarwebloem;
  • zaadjes om te bestrooien ( optioneel ).

En hoe maak je het?

  • Doe de bloem, de gist, de suiker en het water in de kom van de mixer en meng goed gedurende 2 minuten;
  • Voeg dan de olijfolie en het zout toe en kneed van het geheel een soepel deeg in circa 6-8 minuten;
  • Vet een kom in met olie, stort  het deeg op een werkplek en bol het op. Dit gaat niet gemakkelijk omdat het deeg plakkerig is. Probeer echter zo min mogelijk bloem toe te voegen;
  • Dek de kom af met plasticfolie en zet ze gedurende circa 30 minuten op een warme plek. Het deeg rijst vrij snel. Als het verdubbeld is, is het goed.
  • Doe wat bloem op de werkplek en stort het deeg erop;
  • Weeg 3 gelijke delen af en druk deze plat ( rond / vierkant / langwerpig ) zodat ze op een bakplaat passen;
  • Leg een bakmatje op de plaat en leg het deeg erop;
  • Druk eventueel het deeg in met je vinger en strooi er zaadjes op ( maak dan wel het deeg wat nat met een beetje lauwwarm water ).
  • Zet het deeg afgedekt nog 15 minuten te rijzen

Bakken:

Verwarm de oven voor op 230° ( boven- en onderwarmte ) en bak ze in 15 minuten gaar.




Het brood is lekker zacht en het smaakt heerlijk. Het is zeker niet moeilijk te maken. Het enige dat een beetje lastig is, is het plakkerige deeg. Maar 'oefening baart kunst', dus laat je er niet door weerhouden. Je kunt het brood invriezen. Het lekkerste is het vers te eten, maar ook vanochtend waren mijn ogen weer groter dan mijn maag.

                                                               ©Marionskitchenstories

Bron: mijnreceptenboek

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen