zaterdag 1 maart 2014

Een carnavalsklassieker: nonnevotten

In de krant van dit weekend stond een test van nonnevotten. Het is een klassieke Carnavalslekkernij die in Sittard 'geboren' is. Waaraan de nonnevot zijn naam precies te danken heeft, is niet helemaal duidelijk, maar zij bestaat al een aantal eeuwen. Ik moet bekennen dat ik er nooit een gegeten had, ook al kocht ik ze wel eens voor mijn man bij de plaatselijke bakker. Ze zagen er altijd een beetje klef uit en dus trok ik er mijn neus voor op. Onterecht naar nu blijkt, want aan deze 'nonnevot' ben ik vanaf nu verslingerd geraakt.




Wat heb je nodig?

Ingrediënten voor 8 nonnevotten:

  • 250 gr tarwebloem ( geen patentmeel uit de supermarkt );
  • 140 gr volle melk;
  • 25 gr verse gist of 10 gr gedroogde gist;
  • 30 gr roomboter ( zacht );
  • 0,5 gr vitamine C ( optioneel );
  • 1 zakje vanillesuiker ( 8 gr ) en 8 gr witte basterdsuiker;
  • Snufje zout;
  • Zonnebloemolie ( circa 1⅓ ltr );
  • Fijne kristalsuiker en wat kaneel voor de afwerking.



En hoe maak je ze?

  • Doe de bloem, de gist, de vitamine C, de suiker en de melk in de kom van de mixer en meng gedurende 2 minuten op lage stand;
  • Voeg dan de zachte roomboter en het zout toe en kneed er een soepel deeg van;
  • Vet een kom in met wat olie, bol het deeg op en leg het in de kom;
  • Dek af met plasticfolie en laat circa 45-60 minuten rijzen ( verdubbelen );
  • Stort het deeg op de werkplek, druk voorzichtig de lucht eruit en weeg stukjes af van 50 – 60 gram;
  • Rol van elk stukje een dunne streng van circa 40 cm;
  • Vorm van de streng een rondje en leg daar een knoop in;
  • Leg de nonnevot te rijzen op een flink met bloem bestrooide bakplaat;
  • Laat de nonnevotten onder een doek circa 60 – 75 minuten rijzen ( ze moeten goed opgezwollen zijn );
  • Rol intussen de suiker met de deegroller nog wat fijner en doe er circa 2,5 gr kaneel doorheen en doe dit in een schaaltje of kopje.

Bakken en afwerken:

  • Verhit de zonnebloemolie tot 175°C;
  • Doe 1 nonnevot in de olie, bak eerst de ene en daarna de andere kant goudbruin ( niet te donker ), schep ze uit de olie en leg ze op keukenpapier;
  • Doe op een plat bord de helft van het suikermengsel en wrijf de nonnevot hier voorzichtig aan beide kanten door;
  • Leg ze daarna op een rooster om af te koelen;
  • Herhaal dit tot alle nonnevotten gebakken zijn.



Volgens de jury die op 19 plaatsen nonnevotten kocht en ze beoordeelde, is het kenmerk van de nonnevot: ze moet zacht zijn, ze moet een brede bilnaad hebben, ze mag niet vet zijn en moet een mooie ronde vorm hebben. In de mond mag ze niet droog aanvoelen. Met enige trots durf ik te zeggen dat deze nonnevot aan al die kwalificaties voldoet. Met de vorm heb ik een beetje geëxperimenteerd. Eet de nonnevot lekker vers en als je wilt kun je ze ook goed invriezen.
Hier zal hij in de loop van het jaar vaker op het menu staan, want ik heb nu ontdekt dat iets zo simpels verrukkelijk kan zijn.

                                                                 ©Marionskitchenstories

Bron: Vlaai en ander Limburgs gebak van Wil en Netty Engels-Geurts

4 opmerkingen:

  1. Laat ik nu toevallig op zoek zijn naar dit recept, leuk!!! Maar ik snap echt niet waarom de vitamine C erin moet, kun je me dat vertellen? Bedankt? Want die kende ik echt nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vitamine C moet er niet in. Het is optioneel. Ik gebruik het als natuurlijke broodverbeteraar. In de meeste broodrecepten op dit blog zie je dat terugkomen, evenals lecithine dat ik in de natuurvoedingswinkel koop. In veel brood, dat je in de winkel koopt ( en vaak ook in zakken meel ) zitten broodverbetermiddelen om het brood langer houdbaar, hoger, smeuiger etc. te maken. Kijk maar een goed op de verpakkingen en labels. Succes met het bakken:-)

      Verwijderen
  2. Dankjewel voor het delen van het recept.
    Groetjes, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen