donderdag 20 maart 2014

Amandeltulband van Rutger

Diegene onder jullie die vorig jaar naar 'Heel Holland Bakt' gekeken hebben, kennen hem allemaal. Rutger, de verpleegkundige, die zo'n ontzettend mooie en lekkere dingen maakte en daarmee welverdiend als eerste eindigde. Deze tulband van Rutger zag ik een poosje geleden op het blog van Caroline en omdat ik net een nieuwe tulbandvorm had gekregen, heb ik hem afgelopen weekend gelijk gebakken.


Aan het recept van Caroline heb ik niet veel veranderd. Dit heb je nodig voor mijn versie:

Ingrediënten voor de spijs:

  • 125 g kristalsuiker;
  • 125 g gemalen amandelen;
  • sap van een ½ citroen;
  • een half ei, losgeklopt.

Ik had nog amandelspijs liggen. Als ik die maak, dan meng ik alleen de gemalen amandelen met de suiker en wat citroensap en wikkel die in plasticfolie en leg ze in de koelkast. De dag van het gebruik laat ik de spijs op kamertemperatuur komen en pas daarna voeg ik het ei toe.


Ingrediënten voor de tulband:


  • 190 roomboter, op kamertemperatuur;
  • 100 g witte basterdsuiker;
  • 5 ml vanille-extract;
  • rasp van 1 sinaasappel ( circa 40 gr );
  • 1,25 gr zout;
  •  4 eieren, op kamertemperatuur;
  • 190 g bloem  en 2 eetlepels extra voor de vorm;
  • 11 gr bakpoeder;
  • 85 ml Amaretto;
  • 150 gr blanke rozijnen;
  • 50 gr krenten;
  • 60 gr abrikozen, in stukjes gesneden;
  • poedersuiker om te bestrooien ( optioneel ).


Hoe maak je deze tulband?

  • Maak de avond van tevoren de spijs. Maal de amandelen fijn en voeg de suiker en het citroensap toe. Leg de spijs daarna in de koelkast;
  • Spoel de rozijnen en de krenten goed af, laat ze uitlekken en dep ze droog;
  • Spoel de abrikozen af, dep ze droog en snijdt ze fijn;
  • Doe de vruchten in een kom en giet de Amaretto erdoor heen. Dek af met folie en laat een nachtje staan ( roer af en toe om );
  • Giet de volgende dag de vruchten af en vang de Amaretto op;
  • Doe een ½ losgeklopt ei door de amandelspijs;
  • Voeg de Amaretto toe aan de spijs en klop deze goed los;
  • Voeg de zachte boter, de basterdsuiker, de sinaasappelrasp, het vanille-extract en het zout toe aan de spijs en klop het geheel in 6 - 10 minuten romig;
  • Voeg dan een voor een de eieren toe en klop goed luchtig;
  • Zeef de bloem met het bakpoeder en spatel die door het beslag;
  • Strooi 2 eetlepels bloem door de vruchten en spatel de vruchten door het beslag;
  • Vet een tulbandvorm goed in en bestrooi ze met meel of paneermeel;
  • Verdeel het beslag in de vorm.

Bakken:
  
  • Verwarm de oven voor op 160°C;
  • Zet de tulband op de onderste richel van de oven en bak hem in 60 - 70 minuten gaar;
  • Laat de tulband 10 minuten in de vorm afkoelen en stort hem dan op een rooster.
                                                   ©Marionskitchenstories

Het is een heerlijke tulband. Wij konden er niet van af blijven en hoewel je hem goed kunt invriezen was er na het weekend weinig meer van over.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen