maandag 10 februari 2014

Zelf bakken met speltmeel

Laatst stond er een oproep om recepten in de krant van iemand die met speltmeel wilde gaan bakken. Helaas stond er niet bij waarom dat was, maar over het algemeen is het een keuze die voortkomt uit het feit dat speltmeel gemakkelijker verteerbaar is. Als je googled op spelt, dan kom je alles te weten over die graansoort. Ik bak geregeld met speltmeel. Vooral omdat het erg lekker is en je kunt er eindeloos mee variëren.

Super gezond speltbrood met chiazaadjes

In het kader van die oproep heb ik alle speltrecepten nog eens op een rij gezet.

Paasbroodjes
Milk seed bread
Rozijnen speltbrood
Brood met verse kruiden en zongedroogde tomaatjes
Koningsbrood
Marvelous muffins
Speltbrood met sesamzaad
Licht bruinbrood met spelt
Super gezond speltbrood met chiazaadjes


Luxe speltbrood met amandelen en rozijnen

Speltbrood met noten
Drie granen speltbrood
Luxe speltbrood met amandelen en rozijnen
Speltbrood
Speltbrood met noten, zaden en pitten
Cranberry notenbrood met zuurdesem






Niet al deze broden bestaan voor 100% uit speltmeel. Uiteraard kun je ze ook proberen te bakken met 100% speltbloem en speltmeel. Het brood zal nooit zo hoog rijzen als wanneer je een combinatie met andere tarwesoorten gebruikt. Maar dat doet aan de smaak niet af. En daar gaat het tenslotte om.

                                                          ©Marionskitchenstories

2 opmerkingen:

  1. Sinds vier maanden bak ik alleen nog maar met spelt en mijn darmen zijn nu veel blijer en ik natuurlijk ook! De (zelfgebakken) broden zijn lekker maar inderdaad iets lager/vaster dan "gewoon" brood. Altijd leuk om nieuwe inspiratie op de doen. Ik ga zeker het een en ander bakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben benieuwd naar je ervaringen. Succes ermee.

      Verwijderen