zondag 23 februari 2014

Schiacciatine rotondo con origano e cipolle, oftewel ronde platte broodjes met oregano en ui

Een tijdje geleden kocht ik het boek van Gino D’Acampo 'de Italiaanse bakker thuis' en nu heb ik er eindelijk iets uit gebakken:


na het bakken


De broodjes hebben een moeilijke naam, maar ik noem ze gewoon Italiaanse uienbroodjes. Ze zijn niet alleen gemakkelijk te maken, ze zijn ontzettend lekker. Je kunt ze warm eten, maar ook afgekoeld. Bewaar ze dan wel in een papieren zak. Deze broodjes kunnen ook goed dienst doen, al dan niet met een beetje boter erop, als oppertje bij bijvoorbeeld de middagdip ( rond 17.00u ). Je hoeft er geen beleg op te doen, want dat is zonde van de lekkere smaak.

Wat heb je nodig?

Ingrediënten:

  • 350 gr tarwebloem;
  • 100 gr volkorenmeel;
  • 8 gr bakkerszout;
  • 10 gr instantgist;
  • 280 ml water;
  • snufje vitamine C ( optioneel );
  • 4,5 gr lecithine ( optioneel );
  • 1 grote ui;
  • 10 gr gemalen koriander ( ketumbar );
  • Verse oregano naar smaak.

na het bakken
En hoe maak je ze?
  • Doe alle ingrediënten ( m.u.v. het zout ) in de kom van de mixer en meng gedurende 2 minuten;
  • Voeg dan het zout toe en kneed van het geheel een soepel deeg in 8 – 10 minuten;
  • Bol het deeg op en leg het in een ingevette kom. Dek deze af en laat het deeg gedurende 45 – 60 minuten rijzen;
  • Snipper in de tussentijd de uit klein en vermeng deze met de koriander;
  • Spoel de oregano af en laat drogen op keukenpapier;
  • Stort het deeg na de rijs op een werkplek en druk er voorzichtig de lucht uit;
  • Verdeel het deeg in 14 gelijke porties;
  • Druk die plat en steek er ronde lapjes uit;
  • Leg de lapjes op bakpapier op de bakplaat ( je hebt er 2 nodig ), prik de bovenkant in met een vork, besmeer ze met wat water, strooi de ui en de oregano erover en druk deze een beetje aan;
  • Dek de broodjes losjes af met plasticfolie en laat ze nog 20 minuten rijzen.

Bakken:

Verwarm de oven voor op 180°C (  boven- en onderwarmte ) en bak de broodjes in 25 – 30 minuten gaar op 170°C.
Ik zette de 2 bakblikken gelijktijdig in de oven op de onderste richel en derde richel en dat ging uitstekend.
De broodjes blijven plat  en dat is ook de bedoeling. Ik heb 100 gr volkorenmeel toegevoegd. Gino gebruikte alleen tarwebloem. Hij nam munt ( mente ) in plaats van oregano, maar die had ik niet in huis. Daarentegen heeft mijn oregano de winter overleefd en groeit er een enorme bos in de tuin.
De broodjes zijn knapperig van buiten en zacht van binnen. Van mij mag er de volgende keer 2 x zoveel ui op. Ik serveerde ze bij een winterse salade met geroosterde zaden.

                                                           ©Marionskitchenstories

1 opmerking:

  1. je moet dat boek zeker meer uit de kast nemen: het roggebrood is zalig, het gevulde brood met spinazie en ham, subliem... en ik heb net de gevulde broodjes op mijn blog gezet...

    BeantwoordenVerwijderen