maandag 3 februari 2014

Erwtensoep met zelf gebakken roggebrood

We weten allemaal dat peulvruchten erg gezond zijn, maar eten we ze ook vaak genoeg? Helaas moet ik daarop 'nee' antwoorden. Omdat ik mijn leven wilde beteren, heb ik voor de horrorwinter die ze dit jaar voorspelden pakken erwten, linzen en bonen gekocht. Zaterdag kwam ik die tegen bij de inspectie van de voorraad. Ondanks dat  het  echte winterweer zich nog niet aandient, heb ik erwtensoep gekookt. Ik was eigenlijk een beetje vergeten hoe lekker die is.




Er zijn veel verschillende erwtensoeprecepten te vinden, maar zelf kook ik hem al jaren zo:

Ingrediënten:

  • 1 pak spliterwten;
  • 1 zwoerd of een klein pakje spekblokjes;
  • 4 ( groenten ) bouillonblokken;
  • 1/2 knolselderij;
  • 2 flinke preien;
  • 2 winterwortelen;
  • 1 grote ui;
  • een beetje vloeibaar bakmiddel;
  • 2 liter water.

Werkwijze:

  • Pel de ui en snijd hem fijn;
  • Was de overige groenten en snijd die in grove stukken / blokken;
  • Was de spliterwten goed;
  • Doe de boter in een grote pan en bak daarin de ui glazig;
  • Voeg het water en de erwten toe en breng aan de kook;
  • Verwijder het schuim dat ontstaat heel goed;
  • Voeg alle groentes, de bouillonblokken, de zwoerd / de spekblokjes toe en laat circa 1,5 uur zachtjes koken;
  • Als de soep gaar is verwijder je de zwoerd / spekblokjes en maalt de soep fijn.

Je kunt de soep invriezen. Wij eten hem altijd met brood erbij, omdat dit ervoor zorgt dat de peulvruchten beter verteren. Ik bakte er roggebrood bij. Het recept hiervan volgt later deze week.

                                                   ©Marionskitchenstories

2 opmerkingen:

  1. Ik probeer het er vandaag op te zetten. Als je het bakt, ben ik benieuwd naar jouw ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen