vrijdag 31 januari 2014

Tijgerbrood bakken vereist een goed 'tijgerpapje', een experiment

Afgelopen week heb ik geëxperimenteerd met tijgerbrood. Dat bleek moeilijker te bakken dan ik dacht. Ik koos voor twee verschillende soorten brood in combinatie met 2 verschillende soorten tijgerpapjes.
De recepten voor de tijgerpap vond ik in een boek en op een website ( zie hieronder ).
Beide papjes waren te dik en beide papjes bleken voor 2 broden qua hoeveelheid teveel. Daarnaast was ook de baktemperatuur nog een variant waarmee, naar bleek, rekening moet worden gehouden.
Het eerste brood betrof een volkorenbrood dat ik bestreek met een tijgerpapje volgens recept 1.




Het eerste recept voor een tijgerpapje
bron: Broodbakkersproducten

Ingrediënten (de gehalveerde hoeveelheden ) :

  • 10 gr paneermeel;
  • 10 gr rijstebloem;
  • 0,5 gr gedroogde gist;
  • 0,25 gr zout;
  • 2 gr suiker;
  • 1 gr zonnebloemolie;
  • 50 gr water.

Werkwijze:

Paneermeel, rijstebloem, suiker en zout mengen met water van circa 35°C;
De gist toevoegen als het mengsel 25°C is;
Afdekken en laten staan tot gebruik ( halverwege de 2de rijs );
Dan de olie toevoegen en eventueel verdunnen met wat water.

Resultaat:

Ik durfde het papje niet teveel te verdunnen als gevolg daarvan is de tijgerstructuur niet helemaal uit de verf gekomen. Daarnaast heb ik het brood te warm gebakken, waardoor het erg donker is geworden. Het papje smaakt ( gebakken ) goed en als ik het weer maak, dan leng ik het wat meer aan en bak ik het brood op 200°C.

Het tweede brood is een 7-granenbrood, dat ik voor de eerste keer bakte en bestreek met papje 2.




Het tweede recept voor een tijgerpapje
Bron: Het tijgerbrood van Levine

Ingrediënten (de gehalveerde hoeveelheden ) :

  • 37 gram rijstemeel of rijstebloem;
  • 35 gram water, lauwwarm;
  • 1 gram droge gist;
  • 1 gram suiker;
  • 2 gram zonnebloemolie;
  • 1 gram zout.

Werkwijze:

Meng alle ingrediënten in een kom tot een papje en laat dit afgedekt rijzen op een warme plaats. Als het brood halverwege de 2de rijs is, roer je de lucht uit het papje en breng je dit aan met een kwastje op het brood. Laat het daarna verder rijzen.

Resultaat:

Ook aan dit papje zal ik de volgende keer nog iets meer vocht toevoegen. Het smaakt net als het eerste papje lekker en omdat ik het brood op een lagere temperatuur bakte was het ook niet zo donker. De tijgerstructuur komt wat minder tot zijn recht. Ik ga het zeker nog eens maken en dan gebruiken op een witbrood om te zien hoe het dan uit de oven komt.

                                                               ©Marionskitchenstories

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen