maandag 6 januari 2014

Knolselderijsoep

Vandaag begint het 'gewone leven' weer. De kinderen gaan weer naar school en diegene die de vorige week nog vrij hadden, gaan aan het werk. Vanochtend stonden er lange files op de Nederlandse wegen en toen ik de hond uitliet, lagen her en der de kerstbomen die van de trottoirs waren gewaaid. De goede voornemens worden vaak op deze dag ( 6 januari ) weer aan de wilgen gehangen, want blijken moeilijker uit te voeren dan verwacht.
Toen ik gisteren de balans opmaakte van 10 maanden bloggen, kwam ik tot de conclusie dat mijn blog vooral 'gewone' recepten bevat, met 'gewone producten', die overal verkrijgbaar zijn. Dat wil ik graag zo houden, een enkele uitzondering daargelaten. Want ook het 'gewone' kan heel erg lekker zijn. Deze soep is daar een voorbeeld van.




Wat het je nodig?

• 1 eetlepel vloeibare margarine;
• 2 fijngesneden sjalotjes;
• 450 gram knolselderij, schoongemaakt gewicht;
• 140 prei;
• 150 gram geschilde aardappels, in blokjes gesneden;
• 1 liter water;
• 2 vleesbouillontabletten en 1 bouillonblokje;
• 200 ml room ( optioneel ).

Hoe maak je ze?

• Snij de sjalotjes fijn;
• Maak de preien schoon en snij ze klein;
• Snij de buitenkant van de knolselderij af en snij hem in stukken;
• Schil de aardappels, was ze en snij ze in blokjes;
• Smelt de margarine op een laag vuur en voeg de sjalotjes toe en bak ze glazig;
• Voeg de prei toe en bak deze even mee;
• Doe de knolselderij, de aardappel, het water en de bouillonblokken erbij en breng aan de kook;
• Laat het geheel 25 minuten zachtjes koken tot de aardappels en de knolselderij gaar zijn;
• Draai het vuur uit en pureer de soep;
• Voeg voor het opdienen de room toe.

                                                    ©Marionskitchenstories

De soep heeft een zachte wat zoetige smaak. Als je wilt afvallen, laat dan de slagroom achterwege, of vervang hem door een scheut warme melk. Het is moeilijk om een mooie foto van een bord soep te maken als je hem opdient zonder extra's. Wil je iets extra's erbij serveren, kijk dan op het blog van Aranka van wie dit lekker recept afkomstig is.

1 opmerking:

  1. Er bestaat vast zoiets als karma en/of telepathische connecties: jij hebt hetzelfde boek als ik en ik sta gisteren met de weken verwaarloosde knolselderij in mijn handen om er soep van te gaan maken. In mijn geval bleek ik deze lelijke jongen iets te lang aan zijn lot overgelaten te hebben, zijn binnenste was niet goed meer. Geen soep dus. En blijf jij lekker gewoon bloggen over gewone gerechten. Helemaal niks mis mee. Zo ook niet met deze soep. De prei erdoor is een prima tip!

    BeantwoordenVerwijderen