woensdag 22 januari 2014

Knapperige ( ontbijt ) broodjes

Toen ik deze broodjes zag, was ik meteen verkocht. Ze lagen echt naar me te lonken als ze wilde zeggen: probeer mij! Dus waagde ik de sprong. Omdat het oorspronkelijke recept qua tijdsindeling wat moeilijk bleek, heb ik dat een beetje aangepast. Voor het overige heb ik het recept gevolgd. Het zijn flinke broodjes geworden, dus als je van kleinere houdt, pas dan de hoeveelheden aan.


Wat heb je nodig?


Ingrediënten voor het voordeeg:
  • 100 gr tarwebloem;
  • 100 gr water ( 28°C );
  • 0,1 gr instantgist.

Voor het hoofddeeg:

  • Het voordeeg;
  • 560 gr tarwebloem;
  • 315 gr water;
  • 7 gr blanke moutpoeder;
  • 5 gr instantgist;
  • 13 gr boter;
  • 6,6 gr lecithine ( optioneel );
  • snufje vitamine C ( optioneel );
  • 13 gr bakkerszout.

Hoe maak je ze?

Het voordeeg:

Meng `s ochtends ( zo vroeg mogelijk ) het voordeeg en laat het afgedekt staan op kamertemperatuur gedurende 12 uur.
Als dat niet mogelijk is, ga dan als volgt te werk:
Maak het deeg, dek het af en laat dit 1 uur op kamertemperatuur staan;
Zet het daarna in de oven, die je 2 minuten hebt voorverwarmd op 30°C.
Doe de oven uit en laat het voordeeg staan totdat je aan het hoofddeeg begint ( in totaal circa 7 uur ).

Het hoofddeeg:

  • Maak aan het einde van de dag het deeg. Dit doe je als volgt:
  • Meng het voordeeg met het water, de mout en het meel en meng dit gedurende 2 minuten;
  • Laat dit geheel 30 minuten afgedekt staan;
  • Voeg dan de gist, de lecithine en de vitamine C toe en meng 2 minuten;
  • Voeg daarna het zout en de boter toe en kneed het geheel tot een soepel deeg in 6-8 minuten( het deeg moet van de kom loslaten );
  • Laat het deeg circa 45 minuten afgedekt staan rijzen;
  • Doe ergens halverwege ‘strech and fold’
  • Bekleed een bakplaat met een (  linnen ) doek;
  • Druk het deeg voorzichtig plat en verdeel het in 12 gelijke bolletjes;
  • Bol die op en leg ze met de naad naar boven op het blik ( 3 rijen van 4 ) en trek het linnen tussen de rijen omhoog;
  • Vouw de rest van het linnen over het deeg;
  • Doe de plaat in een grote plastic zak en zet het deeg in de koelkast om het circa 10 ( of langer ) uur te laten rijpen.

Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 240°C(  boven- en onderwarmte );
  • Haal het linnen weg en leg de broodjes omgekeerd ( naad beneden ) op de bakplaat;
  • Snijd ze in ( ruitvormig );
  • Bak de broodjes in 10 minuten op 220°C, verlaag de temperatuur naar 200°C en bak nog 10 minuten. Je moet deze broodjes met stoom bakken. Hoe je dat doet zie je hier
Zo gaan ze de oven in:




En zo komen ze er uit:




Je kunt natuurlijk baklinnen kopen, maar je kunt ook, zoals ik deed, een schone ( oude ) sloop gebruiken om de broodjes af te dekken. Knip daarvoor de zijkanten los, zoom ze om en je hebt een perfecte doek die groot genoeg is. Gemakkelijk te wassen ook nog.

"Strech and fold" betekent niets anders dan dat je het deeg met een spatel aan de zijkanten omhoog trekt en over de rest heen legt.

De broodjes zijn lekker knapperig van buiten en hebben een zachte structuur van binnen. Bewaar ze altijd in een papieren zak.


                                                            ©Marionskitchenstories

Bron: Brotdoc



1 opmerking:

  1. Hoi Marion,
    Je reageerde op mijn mail met ingrediënten voor een vlaai te noemen. Heb je voor mij ook het recept? Ik kon geen rijstevlaai op je blog vinden! Mijn mail jolanda@wattel.net.
    Vast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen