donderdag 16 januari 2014

Bloemkool met zoete aardappelgratin

Bloemkool, hoe kun je daar mee variëren? Die vraag stelde ik me vorig jaar  en bij mijn zoektocht van toen kwam ik dit recept tegen dat ik geregeld maak Bloemkool met rozijnen en amandelen en dat ook door mijn lezers zeer gewaardeerd wordt.
Het recept van vandaag kwam op mijn pad doordat ik lid ben van een facebookgroep van fanatieke broodbakkers, die af en toe ook over ander eten bloggen.


Wat heb je nodig?

Ingrediënten ( hoofdmaaltijd voor 2 personen ):
  • 1 kleine bloemkool;
  • 3 zoete aardappelen ( circa 500 gr );
  • 75 gr oude kaas;
  • 75 gr Parmezaanse kaas;
  • 500 ml volle melk;
  • 35 gr ongezouten roomboter;
  • 35 gr bloem;
  • Snijselderij of salie;
  • Zout en peper naar smaak;
  • Wat kaas om af te werken ( optioneel ).

En hoe maak je het?
  • Doe de boter in een pan en laat ze smelten;
  • Voeg de bloem toe en meng deze door de boter en laat goed doorwarmen;
  • Voeg al roerend 300 gr hete melk toe;
  • Als de massa kookt deze goed glad roeren;
  • Voeg daarna de andere melk toe om de saus te verdunnen en laat het geheel even doorkoken;
  • Neem de saus van het vuur af en strooi de kaas erdoor heen;
  • Strooi er een beetje zout en wat peper doorheen;
  • Laat de saus een beetje afkoelen.


  • Maak de bloemkool schoon, was hem en snijd hem in kleine roosjes;
  • Schil de aardappelen, spoel ze af en dep ze droog;
  • Doe een laagje saus op de bodem van een ovenschaal;
  • Beleg die vervolgens met in dunne plakjes gesneden aardappel;
  • Leg daarop een laag bloemkoolroosjes;
  • Bestrooi deze eventueel met wat peper en zout;
  • Herhaal dit en sluit af met een laag saus.


  • Verwarm de oven voor op 180°C ( boven- en onder-warmte  );
  • Dek de schaal af met zowel bakpapier als aluminiumfolie en bak het geheel 1 uur;
  • Haal dan de folie en het papier eraf, strooi nog wat kaas over de schotel en laat op 200°C een mooie bruine laag ontstaan ( circa 10 minuten ).

Dit gerecht komt bij ons op het lijstje van favorieten te staan. De bloemkool, in combinatie met de kaassaus en de zoete aardappel is bijzonder lekker. Zorg ervoor dat de saus aan de dikke kant is. Door het bakken ontsnapt het nodige vocht aan de bloemkool en dat zorgt ervoor dat de saus vanzelf dunner wordt. Ik ben zelf altijd voorzichtig met het toevoegen van zout, zeker als er kaas in een gerecht zit.

                                                          ©Marionskitchenstories

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen