donderdag 9 januari 2014

Bewuster eten en triangels met hazelnoten en havervlokken

In januari wordt er altijd heel veel aandacht besteed aan goede voornemens, gezond eten en afvallen. Je ontkomt niet aan de meningen van wetenschappers en dieetgoeroes noch aan de advertenties van fitnessclubs en supermarkten. Tenzij je geen tv kijkt, geen kranten leest en geen boodschappen doet.

In de regionale krant van afgelopen zaterdag stond een artikel van 'smaakprofessor' Peter Klosse. Het artikel bevat weinig nieuws voor diegene die zich al bezighouden met gezond eten. Een uitspraak vond ik echter opvallend: Klosse beweert dat op basis van onderzoek is komen vast te staan dat gezonder eten je 1,15 euro per dag kost en dat het je 10 jaar langer levensvreugde oplevert ( lees: mensen die 'bewuster eten' en het geld ervoor over hebben zullen minder gezondheidsklachten krijgen en langer leven. )  'Bewuster eten' betekent ook in dit artikel : meer groenten en fruit en verse producten en minder pakjes en zakjes. Ik moest hieraan denken toen ik vanochtend in de rij voor de kassa van de supermarkt stond. Ik vroeg me af wie nou eigenlijk verhoudingsgewijs duurder uit was. Ik met mijn kar vol groenten of de dame voor me met de pakjes en zakjes.



De triangels van dit blog zijn afkomstig van Levine. Ik heb de walnoten vervangen door hazelnoten omdat ik van walnoten hoofdpijn krijg. Ik heb verder het recept van Levine gevolgd.

Ingrediënten voor het deeg:

• 500 gram lemairemeel;
• 7 gram droge gist;
• 8 gram zout;
• 10 gram hazelnootolie;
• 300 gram water;
• 5 gram lecithine ( optioneel );
•  100 mg vitamine C ( optioneel );
• 90 gram hazelnoten, klein gehakt;
• havervlokken voor de bovenkant.

Verder:

• springvorm, 24 – 26 cm Ø, ingevet;
• bakplaat, bekleed met bakfolie op bakpapier,

Werkwijze:

  • Doe alle ingrediënten voor het deeg in de kom ( m.u.v. het zout ) en meng ze gedurende 2 minuten;
  • Voeg dan het zout toe en kneed er in 8 – 10 minuten een soepel deeg van;
  • Kneed dan de hazelnoten erdoor;
  • Bol het deeg op en leg het te rijzen in een ingevette en afgedekte kom ( circa 45 minuten in de oven );

Vormen:
  • Stort het deeg op een werkplek en druk voorzichtige de lucht eruit;
  • Vet de springvorm in en rol met de deegrol een rondje ter grootte van de vorm;
  • Leg het deeg in de springvorm en druk het plat zodat het de hele bodem bedekt;
  • Snijd het deeg met een deegsteker in 8 gelijke stukken;
  • Haal de rand van de springvorm;
  • Bestrijk de bovenkant van ieder stuk deeg met een kwastje met wat water en strooi de havervlokken op een bord of bakplaat en druk de natgemaakte stukken deeg erin.
  • Verdeel de triangels een paar centimeter uit elkaar over een bakplaat;
  • Dek het deeg af en laat de deegstukken in 45 – 60 minuten tot bijna in volume verdubbelen.

 Bakken:

Bak de broodjes in ± 20 minuten gaar en bruin op 220°C(  boven- en onderwarmte ).
Laat de broodjes op een rooster afkoelen.
De broodjes zijn heel erg lekker en ze zijn gezond ( volkorenmeel, noten ).

                                                    ©Marionskitchenstories

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen