zondag 22 december 2013

Zelf Kerststol bakken & Gelukkig Kerstfeest gewenst

Ongeveer 30 jaar geleden was ik in het bezit van het boek 'Brood Bakken' geschreven door Ria Holleman. Uit dat boek bakte ik indertijd een Kerststol. Wat ik me er nog van herinner is dat hij groot, mooi en erg lekker was. De amandelspijs kocht ik toen bij de banketbakker evenals de verse gisten het deeg zette ik te rijzen op de radiator. Het boek ben ik al jaren kwijt en dus begon ik een paar weken geleden te experimenteren voor een nieuw recept. Dit is het geworden.




Wat heb je nodig?

Ingrediënten voor het deeg:

● 165 gr volle melk;
● 165 gr water;
● 10 gr instant gist / 25 gr verse gist;
● 300 gr ( biologisch ) tarwebloem;
● 200 gr Lemairemeel*;
● 10 ml vanille-essence ( zelf gemaakt );
● 9 gram zout;
● 40 gram ongezouten zachte roomboter;
● 5 gr lecithine ( optioneel );
● snufje vitamine C ( optioneel );
● 425 gr amandelspijs;
● Ei of boter om te bestrijken.

* Lemairemeel kun je zelf maken door het samenvoegen van volkorenmeel en tarwebloem. De
   verhouding kun je zelf bepalen. Ik koop het kant en klaar bij de Commandeursmolen ( 85%
   volkorenmeel met 15% tarwebloem ).


Hoe je de amandelspijs maakt, lees je hier
Voor 425 gr spijs heb je 200 gr amandelen nodig.

De vulling:

● 250 gram niet gewelde krenten en rozijnen;
● 100 gram gedroogde vijgen, klein gesneden;
● 150 gram abrikozen, gewassen en klein gesneden.

Wel de rozijnen 15 minuten in water. Spoel ze 2 x af en laat ze in een vergiet uitlekken en dep ze goed droog voor gebruik. Doe dit liefst de avond van te voren.



Hoe maak je het?


• Doe alle ingrediënten ( m.u.v. het zout en de vulling ) voor het deeg in de kom van de mixer;
• Meng gedurende 2 minuten, voeg dan het zout toe en kneed vervolgens nog 8 minuten
  tot een soepel deeg;
• Kneed met de hand de vulling voorzichtig door het deeg. Druk hiervoor
  het deeg voorzichtig plat, beleg het met een deel van de vruchten, vouw de boven- en onderrand
  naar binnen en herhaal dit ritueel een aantal keren. Op de site van Levine staat een heel
  mooi filmpje, waarin je kunt zien hoe je het moet doen;
• Bol het deeg op en leg het in een ingevette kom;
• Dek de kom af en laat het deeg in de oven in ± 45 minuten tot dubbel volume rijzen;
• Stort het deeg op een werkplek;
• Druk de lucht er voorzichtig uit en leg de amandelspijs in het midden van de lap deeg
  en vouw het dan dubbel;
• Druk het deeg achter de spijs voorzichtig in;
• Leg het brood op een met bakpapier bekleedde bakplaat en bestrijk het met geklopt ei;
• Strooi er de geschaafde amandelen overheen en druk die licht aan;
• Laat het deeg nog circa 45 minuten rijzen ( verdubbelen );
• Verwarm de oven voor op 190 ºC(  boven- en onderwarmte ).

Bakken:

Zet het brood in de oven op de onderste richel en verlaag direct de temperatuur naar 180 ºC. Bak het brood in ± 45 – 55 minuten gaar.





Hoe smaakt het?

In veel Kerststollen zit in het deeg nog suiker. Ik heb bewust gekozen voor suiker-loos deeg. Dat kan heel goed, want de vulling en de spijs zijn zoet genoeg. De combinatie van bloem met meel geeft een smakelijk brood, dat tevens meer voedingsvezels bevat dan alleen tarwebloem. Je kunt het brood bestrooien met poedersuiker, maar die toevoeging zorgt alleen maar voor meer calorieën. Ik heb ook geen koekkruiden in het brood gedaan, want eerlijk gezegd vind ik dat die afbreuk doen aan de smaak. De smaak van dit brood, herinnert mij aan dat van vroeger. Besmeer het met roomboter en verder heb je niets nodig. Invriezen kan heel goed, maar is waarschijnlijk niet nodig. Als je het brood te groot vindt, maak er dan twee van.

Ik wens alle lezers van mijn blog hele fijne Kerstdagen toe. Hoe, waar en met wie je het ook viert, ik hoop dat je ervan geniet.

                                                                 ©Marionskitchenstories

1 opmerking:

  1. Lekker hoor, zo'n stolletje. Hier in huis is ook gekozen voor het inmiddels beroemde kerstbroodje van Levine. Ook heel goed gelukt.
    Ik wens jou veel gezondheid, geluk en kookplezier in 2014!

    BeantwoordenVerwijderen