zondag 29 december 2013

Mascarpone-Vijgen Dessert

Voor diegene die ( nog ) geen goede voornemens hebben betreffende afvallen in 2014, op de valreep nog een heerlijk toetje. Als je het ziet, denk je : 'dit ziet er NIET uit. Hoe kan dit nu lekker zijn?'
Geloof me, als je er eenmaal van gegeten hebt, dan wil je alleen maar meer. Tenzij je niet van koffie, vijgen en slagroom houdt.


Ik heb maar een foto gemaakt, want op een bord lijkt het op een bruinige smurrie.

Dit heb je nodig:

  • 250 ml slagroom;
  • 250 ml mascarpone;
  • 1 eetlepel suiker ( 15 gr );
  • 8 - 10 droge koekjes ( bijv. San Francisco natural );
  • circa 180 gr vijgenjam van een goede kwaliteit;
  • 1 kopje sterke espresso ( afgekoeld ).

Hoe maak je het?

  • Doe de koekjes in een plastic zak en rol ze met de deegroller fijn;
  • Bestrooi de bodem van een kom met de koekjes;
  • Klop de slagroom met de suiker lobbig ( niet te stijf );
  • Roer de mascarpone los in een diep bord;
  • Schep de mascarpone door de slagroom ( voorzichtig maar goed mengen );
  • Roer de espresso door de vijgenjam;
  • Verdeel het vijgenmengsel over de koekjes;
  • Schep daarover heen het mascarpone-slagroom mengsel;
  • Strooi er eventueel nog wat koekkruim over en zet de kom in de koelkast tot gebruik.

Dit toetje heb ik al vaak gemaakt en het is altijd een groot succes. In het oorspronkelijk recept werd gebruikt gemaakt van Bastognekoeken. Persoonlijk vind ik dit minder lekker.
Mocht je het een keer maken, laat me dan weten wat je ervan vindt.

                                                ©Marionskitchenstories

Bron: Ik heb het recept ooit uit een Allerhande geknipt.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen