maandag 2 december 2013

Golderner Toast Brood

Misschien heb je gisterenavond de uitzending van Brandpunt gezien met Martijn Katan en Eva Jinek over dieetboeken en waarom die zo populair zijn. Als je ze niet gezien hebt, kun je de uitzending vandaag misschien nog terugzien op "uitzending gemist". De hype van dit moment die zegt dat brood ongezond is, kwam daarin ook aan de orde. De conclusie van Katan, emeritus hoogleraar voedingsleer aan de Vrije Universiteit  van Amsterdam, is dat het bewijs daarvoor niet geleverd is.
Ook zonder deze uitzending was ik gewoon door gegaan met het bakken en eten van brood. Het is niet alleen erg leuk, maar bovendien ook erg lekker.

Afgelopen zaterdag bakte ik deze vier:


Het Goldener Toastbrood rechts behoort tot het soort brood dat iets minder gezond is dan het vijfkorenbrood links. Dat komt omdat het gebakken is met tarwebloem en dus o.a. minder vezels bevat. Het brood is echter heel erg lekker en daarom bak ik het geregeld.

Wat heb je nodig voor 2 broden?

  • 800 gr tarwebloem;
  • 100 gr maismeel;
  • 100 gr kamutmeel;
  • 8 gr instantgist;
  • 18 gr zout;
  • 300 gr water;
  • 300 gr volle melk;
  • 20 gr suiker;
  • 60 gr roomboter;
  • 10 gr lecithine ( optioneel );
  • snufjevitamine C ( optioneel ).

In plaats van kamutmeel, kun je ook roggemeel gebruiken. Neem dan wel slechts 60 gr roggemeel en vervang de overgebleven 40 gr door tarwebloem of maismeel. Hoe meer maismeel, hoe geler de kleur. Pas daar dus mee op.

Hoe maak je het?
  • Voeg alle ingrediënten ( muv het zout ) bij elkaar en meng die goed gedurende circa 2 minuten;
  • Voeg dan het zout erbij en kneed het deeg in circa 8-10 minuten tot een soepel geheel;
  • Stort het deeg op de werkplek, weeg het af en bol het op;
  • Leg het deeg in twee ingevette kommen en laat het circa 1 uur rijzen;
  • Druk vervolgens de lucht er voorzichtig uit;
  • Vorm het deeg in de gewenste vorm en leg het in de ingevette bakblikken;
  • Laat het daarna nog circa 1 uur rijzen.

Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 200°C(  boven- en onderwarmte );
  • Bak het brood in de over op 200° gedurende circa 20 minuten, verlaag dan de temperatuur naar 180°C en bak nog 20 minuten.



Als je wilt dat het brood mooi gaat glimmen bestrijk het dan direct na het uit de oven halen met wat roomboter. Je kunt het brood zo eten, maar het leent zich ook uitstekend om te toasten. Bewaar het bij voorkeur in een papieren zak in de broodtrommel. De korst blijft dan lekker knapperig, terwijl het brood heerlijk zacht van binnen blijft.

Het recept voor de vijfkoren broden zet ik later deze week op mijn blog. Overigens als je het leuk vindt om meer te weten over wat gezond is, kijk dan eens op de site van Katan, of lees zijn boekje 'Wat is nu gezond' een keer.

                                                             ©Marionskitchenstories

Het recept van dit brood is van: Chefkoch

2 opmerkingen:

  1. Brood is ook gewoon lekker, ik ben van plan meer zelf te gaan bakken, deegmachine aanwezigen cursus bij Levine gevolgd vorig jaar. Ik wil niet vaak maar dan wel lekker en apart brood eten.
    Ik eet niet vaak brood als lunch, niet omdat ik het lekker vind maar omdat ik met een lunch zonder koolhydraten maar met vergelijkbare of zelfs minder calorieën, veel langer vol blijf en hongergevoel langer weg blijft. Met vaker brood eten blijf ik simpelweg moeilijker op gewicht of kom ik aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je mijn blog leest Lot. Ik vind dat iedereen dat moet eten wat hij ( of zij )lekker vindt en zich goed bij voelt. Een ander soort lunch kan ook erg lekker zijn. Succes met het bakken.

    BeantwoordenVerwijderen