vrijdag 20 december 2013

Devonshire Scones, onweerstaanbaar lekker

Zoals ik gisteren in mijn blog Clotted Cream maken al zei, heb ik menig scone verorberd in het verleden. Maar sinds ik niet meer in 'the UK' kom voor mijn werk eet ik ze eigenlijk nooit meer. Toen ik laatst op Facebook een item over scones voorbij zag komen, wist ik een ding zeker: die ga ik zelf proberen te bakken. Dat het eigenlijk heel erg gemakkelijk is en het resultaat voortreffelijk, was voor mij een grote verrassing.



Wat heb je nodig?

  • 350 gr zelfrijzend bakmeel of meel met bakpoeder;
  • 85 gr witte basterdsuiker;
  • 85 gr roomboter in blokjes ( zacht );
  • 160 gr ml volle melk;
  • 1 eidooier met 1,25 ml  water.


Hoe maak je ze?

  • Meng het meel met de suiker en de boter en kneed ze heel voorzichtig** tot kruimels;
  • Voeg de melk toe en kneed voorzichtig** tot een samenhangend deeg;
  • Doe wat bloem op de werkplek en druk het deeg voorzichtig** plat ( 2 - 2,5 cm dik );
  • Prik er rondjes uit en leg deze op een bakplaat;
  • Bestrijk ze met eigeel.
** Het is erg belangrijk dat je het deeg voorzichtig behandelt om te voorkomen dat de gluten
    in het meel zich gaan vormen. De scones moet namelijk niet luchtig worden ( wat je vaak wel
    ziet staan in recepten ) maar korrelig.


 Bakken:

Bak de scones gedurende 15 minuten op 200°C(  boven- en onderwarmte ). Na circa 12 minuten kun je de bakplaat eventueel even andersom in de oven zetten.

Hoe smaken ze?

Ze zijn echt onvoorstelbaar lekker. Je kunt ze eten met en zonder clotted cream. De jam of marmelade kun je ook achterwege laten als je dat wilt, want eigenlijk komt de smaak van de scones daardoor minder tot zijn recht. Je kunt ze lauwwarm eten en koud.  De korst is lekker knapperig en van binnen is de scone korrelig. Als jouw clotted cream ook wat dik is geworden, smeer hem dan op de beide helften. Bewaar de scones in een papieren zak, of in de diepvries als je ze langer wilt bewaren.



Kies zelf een vorm die jou het beste bevalt. Ik stak ze uit met een omgekeerd schaaltje. Op het bruinste bolletje na, dat het restje deeg was. Ik draaide dat tussen mijn handen, hetgeen dus ook kan.

                                                         ©Marionskitchenstories

Bron: Steves Kitchen

4 opmerkingen:

  1. dat ziet er weer heerlijk uit Marion, samen met de clotted cream, mmmm
    Ik wens je een fijne oudjaarsavond en een goed 2014.
    groeten
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ik wens jou en allen die je dierbaar zijn ook een hele fijne avond toe en vooral een goed en gezond 2014.

      Verwijderen
  2. Oh, Marion, die habe ich in Devon gegessen, und wollte sie immer schon nachbacken!

    BeantwoordenVerwijderen