donderdag 19 december 2013

Clotted cream maken: je kunt er met een gerust hart een dutje bij doen

Toen ik nog geregeld in Engeland ( ik kreeg altijd een reprimande van mijn Engelse baas als ik 'the United Kingdom' zo noemde ) kwam voor mij werk, trakteerde ik mijzelf vaak op scones met clotted cream. Je hebt ze in soorten en maten, met suiker en zonder en met dikke, dunne, witte en gelige cream. Ik at ze ook wel eens in andere landen, maar nergens smaakten ze zo goed als daar.
Het leek me wel leuk, met de Kerstdagen op komst, zelf eens scones te bakken en clotted cream te maken. Ik vond een recept voor scones ( dat volgt morgen ) en een voor clotted cream.



Niet gehinderd door enige ervaring op het gebied van het zelf maken van cream, ging ik gisterenavond aan de slag.

Wat heb je nodig?

  • ½ liter slagroom met minimaal 35% vet;
  • een ovenschaal.



Hoe maak je het?

  • Doe de slagroom in een platte schaal en zet hem gedurende 10 - 12 uur in de oven die je op 80°C hebt voorverwarmd. Ga daarna lekker naar bed.
  • Neem de volgende ochtend de clotted cream uit de oven en laat hem een half uurtje afkoelen op het aanrecht;
  • Zet hem daarna in de koelkast en als hij volledig koud is, kun je hem uit de schaal scheppen.


Wat vind ik ervan?

Naar mijn oordeel is de cream iets te vast van structuur geworden. Ik wijt dat aan de slagroom, die ik noodgedwongen kocht in de supermarkt, omdat die bij de boerderijwinkel was uitverkocht. Die laatste is dikker en romiger en geeft zeer waarschijnlijk een wat lobbiger resultaat. De volgende keer zet ik de oventemperatuur op  60°C , zodat de cream iets minder geel wordt. In totaal heeft hij ditmaal 11 uur in de oven gestaan. Op de foto hierboven stond hij er 3 uur in. Je ziet dat er al een laagje bovenop komt drijven, hetgeen de bedoeling is.
De cream smaakt heel erg lekker en zacht: tussen slagroom en roomboter in. Je kunt hem circa 3 dagen bewaren in de koelkast. Invriezen kan ook.

                                                         ©Marionskitchenstories
Bron : Steves Kitchen

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen