maandag 16 december 2013

Aachener Printen

Als je door Aken slentert, ontkom je niet aan de Aachener Printen. Bijna op ieder hoek is er wel een bakker die ze verkoopt. Je hebt ze in soorten en maten van eenvoudig tot heel luxe. De mensen staan er letterlijk voor in de rij. Mijn man is dol op deze lekkernij, dus staan wij ook geduldig te wachten op onze beurt. Maar dat is nu niet meer nodig, want voortaan bak ik ze zelf. Op Engelstalige sites worden ze vaak in relatie tot Kerstmis genoemd, maar je kunt ze natuurlijk het hele jaar door eten. Het zijn wel echte calorieën bommetjes.


Op bovenstaande foto een zelfgebakken exemplaar en een uit Aken.
Bij mijn zoektocht naar het originele recept werden mij door een paar medeblogger ( waarvoor mijn dank dames! ) enkele suggesties gedaan ( zie bronnen ). Ik heb weinig aan de recepten, die erg op elkaar leken, gewijzigd.

Wat heb je nodig?

  • 175 gr suikerstroop;
  • 75 gr ahornsiroop;
  • 22,5 gr water;
  • 5 gr Pottasche**;
  • 7,5 ml rum;
  • 75 gr fijne kandijsuiker;
  • 50 gr kristalsuiker;
  • 5 ml kaneel;
  • 5 ml anijszaad;
  • ½ kruidnageltje;
  • 5 ml koriander;
  • 300 gr patentbloem.

Voor de afwerking:
  • 25 ml ahornsiroop;
  • 25 ml water.
Hoe maak je ze?
  • Verwarm de suikerstroop en de ahornsiroop en het water in een pannetje ( niet koken ) en roer ze goed door elkaar;
  • Neem het pannetje van het vuur en laat de stroop wat afkoelen;
  • Los de Pottasche op in de rum;
  • Doe alle ingrediënten in een grote mixerkom  en kneed het geheel in circa 15 minuten tot een ( vrij plakkerig, maar wel hanteerbaar ) deeg;
  • Rol het deeg in plasticfolie en laat het zeker 1 dag rusten in de koelkast;
  • Neem het deeg 1 uur voordat je het gaat verwerken uit de koelkast;
  • Bestrooi een werkplek met wat bloem en rol het deeg uit tot circa 7 mm;
  • Snijd het deeg vervolgens in reepjes van 10 x 4 cm, of in elke andere vorm die je zelf verkiest;
  • Leg de koekjes op ingevet bakpapier bekleed;
  • Verwarm de oven voor op 175°C en bak de koekjes in 15 minuten bruin;
  • Laat de koekjes 1 minuut afkoelen op het bakblik;
  • Leg ze daarna op en rooster en laat ze volledig koud worden;
  • Meng de ahornsiroop met het water en bestrijk de koude koekjes ermee.
**Pottasche is Kaliumcarbonaat. Je kunt dit eventueel vervangen door backing soda.
De Pottasche heb ik in Aken gekocht, evenals de fijne kandijsuiker. Omdat ik ze niet eerder gebakken heb, wist ik niet hoe dik ik ze moest uitrollen. De mijne zijn daardoor wat dunner dan de gekochte geworden. We hebben ze na elkaar geprobeerd en vonden de zelfgebakken net iets lekkerder. Waarschijnlijk komt dat omdat ik de bietensuiker gedeeltelijk heb vervangen door ahornsiroop. Van deze hoeveelheden houd je ongeveer 600 gram koekjes over.


                                                           ©Marionskitchenstories

2 opmerkingen:

  1. Hoi Marion, de Aachener Printen kende ik al toen ik ergens (bloggersgroep op FB?) een vraag over pottasche voorbij zag komen (kan ik nu niet meer terugvinden) en ook jouw blog over deze koekjes daarin ter sprake kwam. De zoektocht naar pottasche heeft bij mij wat lang geduurd, maar het deeg ligt nu te rusten in de koelkast. Morgen ruikt mijn huis heerlijk naar versgebakken printen (hoop ik). Dank voor je inspiratie. Groeten Johanneke

    BeantwoordenVerwijderen