dinsdag 5 november 2013

Zelf gemaakte rundvleessoep en rode port saus

Als je er de bladen op naslaat en de kookprogramma's op televisie volgt, dan lijkt het net alsof alleen 'ingewikkeld en van ver' lekker is. Er zijn uitzonderingen maar voor veel recepten moet je nogal wat winkels af om alle ingrediënten bij elkaar te verzamelen. Zelf experimenteer ik ook graag met dat alles, maar simpel kan ook erg lekker zijn. Dit aten wij gisteren: rundvleessoep, aardappelen, erwtjes en vlees.


Wat heb je nodig voor de rundvleessoep?

  • Een mooi stuk mager rundvlees ( soepvlees ) aan een stuk van minimaal 500 gr;
  • Enkele bouillonblokken;
  • Enkele laurierblaadjes;
  • 1 dikke ui;
  • Diverse groenten naar smaak ( prei, selderieblad, wortelen, knolselderij etc ).

Hoe maak je hem?

  • Spoel het vlees af, doe het in een pan met water en breng het aan de kook;
  • Schuim het vlees af, doe enkele bouillonblokken in de pan samen met 1 grote gepelde ui en enkele laurierblaadjes en laat het geheel een aantal uren sudderen ( niet koken ) op een laag vuurtje;
  • Als het vlees gaar is, haal je de ui en de laurierblaadjes uit de pan;
  • Schep een deel van de bouillon in bakjes ( is een goede basis voor latere soepen ) en vries ze in;
  • Snijd het vlees klein en doe het terug in de soep ( of gebruik het voor een ander recept );
  • Voeg de grof gesneden groenten toe, breng de soep aan de kook en zet daarna de pit uit. De groenten worden net gaar, maar blijven knapperig.



Wat heb je nodig voor de saus?

  • 2 rode uien;
  • 200 - 250 gr kastanjechampignons;
  • 1 eetlepel meel;
  • een flinke scheut rode port;
  • balsamico azijn.

Hoe maak je ze?

  • Snipper de uien en bak ze in wat olie of boter;
  • Voeg de kastanjechampignons toe en bak ze gaar;
  • Strooi het meel over de champignons;
  • Neem de pan van het vuur af ( niet onder de afzuigkap!! ), schenk de port over de champignons en steek hem aan;
  • Zet de pan terug op het vuur en voeg er naar smaak wat balsamico azijn aan toe.
  • Verdeel de saus over het vlees ( bijvoorbeeld uit de soep, of apart gebakken ) en dien op.
Het recept voor de saus is afkomstig uit het Belgisch tv-programma 'Dagelijkse kost"

                                                     ©Marionskitchenstories






3 opmerkingen:

  1. Warme herinneringen aan de rundvleessoep van m'n oma, met wat vermicelli erin of een handje rijst. "Soep oet de F" noemde ze het, geen idee waarom. Nog steeds wordt het hier gebruikt als ik zelf een soepje maak wat de kinderen lekker vinden. "Soep oet de F"zegt m'n zoon dan :)

    Ik wil je graag nomineren (niet alleen voor de rundvleessoep natuurlijk) voor de Liebster Award: http://neptunes-kitchen.blogspot.nl/2013/11/liebster-award.html

    groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Jolanda, dat vind ik erg leuk. Betekent dit dat ik dan vervolgens ook iemand moet nomineren? Overigens deed mijn moeder er ook altijd vermicelli in. Als kind had ik daar een verschrikkelijke hekel aan en toen ik eenmaal zelf ging koken, heb ik het nooit meer gebruikt:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yep inderdaad. Kijk even naar de link dan zie je ongeveer wat de bedoeling is. Ik ben er zelf ook even achteraan gaan googlen. Jij maakt een foodblog met mijn vragen erin en je antwoorden. Vervolgens maak je zelf 11 nieuwe vragen voor 5 mensen met een foodblog die jij wilt nomineren.

    Zelf hou ik ook helemaal niet van vermicelli hahaha terwijl mijn kinderen en man het heerlijk vinden. Mijn andere oma maakte een soort van rundvlees-groente-tomatensoepje met rijst en dat vond ik dus weer heerlijk (maar de rest van mijn gezin minder).

    BeantwoordenVerwijderen