zondag 17 november 2013

Zelf amandelspijs maken is heel erg gemakkelijk

Met alle feestdagen in het verschiet, zie je overal weer gevulde speculaas, banketletter en zelfs kerststol( -letjes ) in de winkels liggen. De laatste is gelukkig nog een uitzondering, maar toch heb ik hem al ergens gezien. Ik ben dol op alles waar amandelspijs in zit, dus ging ik afgelopen week op zoek naar amandelspijs. Helaas was de amandelspijs die ik in de winkels tegenkwam of heel erg duur of een combinatie van amandelen met soja en smaakstoffen. Van Caroline heb ik onlangs een recept gekregen om zelf amandelspijs te maken en dus ging er ik gisteren mee aan de slag. Het bleek eigenlijk heel gemakkelijk te zijn.


Dit heb er voor nodig:

  • 250 gr gepelde amandelen;
  • 250 gr ( kristal ) suiker;
  • 2 losgeklopte eieren ( middel );
  • 25 ml citroensap;
  • 15 ml water.

En zo maak je het:

• Maal de amandelen fijn met een molen of rasp;
• Doe ze samen met de suiker, de eieren, het water en het citroensap in de foodprocessor
  en meng ze goed door elkaar;
• Doe de amandelspijs over in een plastic bakje en zet weg in de koelkast.


Laat de amandelspijs minstens een paar dagen staan voordat je ze gaat gebruiken, zodat de smaken goed op elkaar kunnen inwerken.
Wil je de spijs langer bewaren, laat het ei dan achterwege en voeg dit circa 1 dag voordat je de spijs gebruikt pas toe.

In het recept van Caroline maakt zij gebruik van citroenschil ( zest ). Ik heb die vervangen door citroensap, wat er misschien de oorzaak van is dat de spijs geel van kleur is. Hoe de spijs smaakt, durf ik nog niet te zeggen. Het is raadzaam de spijs niet rauw te eten vanwege de kans op salmonella in de eieren. Ik heb heel diverse recepten gevonden op het internet, waarbij ook combinaties met roomboter voorkwamen. De keuze voor deze variant was echter snel gemaakt, want boter maakt de spijs alleen maar nog calorierijker. Mijn keuze voor poedersuiker in plaats van kristalsuiker ( die ik de volgende keer zeker neem ), was een praktisch: ik had te veel poedersuiker staan.
Je schijnt amandelspijs goed te kunnen bewaren in de koelkast en zelfs in de diepvries. Ik heb nergens kunnen vinden hoe lang precies, dus als iemand het wel weet hoop ik die het me laten weten.
    Opmerking op 14 - 08  - 2014
    Ik heb  inmiddels al meerdere malen amandelspijs gemaakt. Ik doe er het ei pas in de avond voordat ik de spijs wil gaan gebruiken. De rest ( suiker en amandelen en citroen ) kun je namelijk heel goed langere tijd bewaren in de koelkast in een goed afgesloten plastic bak.

                                                                 ©Marionskitchenstories

    4 opmerkingen:

    1. De houdbaarheid van amandelspijs vind ik best een moeilijk item. Enkele jaren ook wel eens enkele dagen bewaard in de koelkast, iets mee gebakken en de Man in huis werd toen wel erg ziekjes in zijn buikje. Te wijten aan de spijs (waar natuurlijk toch ei in zit verwerkt) of de gebruikelijke Mannen-aanstelleritis? Tja .....

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Tsja... Ik zal eens vragen naar de ervaringen van andere bloggers. Moest wel erg lachen om je reactie....:-) Maar zielig voor je man:-(

      BeantwoordenVerwijderen
    3. De amandelspijs krijgt bij mij nooit de kans om te bederven omdat ie gewoon te lekker is om lang en dus onverwerkt te blijven staan.
      Dit is beslist geen mannen-aanstelleritis!

      BeantwoordenVerwijderen