zondag 3 november 2013

Speltbrood met noten, zaden en pitten

Het brood van vandaag voldoet wel aan de normen van het New Nordic Diet waarover ik in mijn vorige blog schreef. Voor diegenen die erin geïnteresseerd zijn, dit zijn de uitgangspunten:
  • Veel fruit en groenten ( circa 600 gr p/d ). Vooral bessen, kool, wortelen, aardappelen, peulvruchten en verse kruiden;
  • Volkoren granen, haver, rogge en gerst;
  • Noten;
  • Vis, schelpdieren en zeewier;
  • Minder vlees maar wel van goede kwaliteit ( van uitloop- runderen en varkens );
  • Paddenstoelen en andere gewassen uit de natuur;
  • Zo min mogelijk e-nummers en andere kunstmatige toevoegingen eten;
  • Zelf bereiden van maaltijden;
  • Koken en eten wat het seizoen biedt.
Heel erg ingewikkeld klinkt het niet. Men streeft de  pure smaak van producten na.

Dit brood is een variant op het Speltbrood met noten dat ik in juli op mijn blog zette.


Wat heb je nodig voor 2 broden?

• 600 gram volkoren speltmeel;
• 400 gram speltbloem;
• 12 gram instantgist;
• 16 gram bakkerszout;
• 40 gram honing;
• 10 gram lecithine ( optioneel );
• snufje vitamine C ( optioneel );
• 560 gram water;
• 230 gr pecannoten, amandelen, pistachenoten;
• 125 gr zaden en pitten :  pompoenpitten, lijnzaad, zonnepitten.

Uiteraard kun je kiezen voor andere noten en / of zaden en pitten.


Werkwijze:

Voorbereidingen:

• Maak de pistachenoten schoon en ontdoe ze van hun velletjes. Strooi de noten op een met
  bakpapier  belegd bakblik en bak ze bruin midden in de oven op 180°C gedurende 10 minuten.
  Roer ze af en toe om.
• Laat de noten afkoelen en hak ze klein;
• Zet de zaden / pitten gedurende minimaal 1 uur in 125 gr water te weken.
  Je kunt ze laten uitlekken, maar ook het water erin laten zitten. Trek dit af van de totale
  hoeveelheid water ( Voorbeeld: geweekte zaden = 250 gr – 125 gr zaden = 125 gram water.
  Neem dan 560 – 125 = 435 gr water ).

Het deeg:

• Doe alle ingrediënten in de kom van de mixer en meng alles gedurende 2-3 minuten tot het
  vocht is opgenomen;
• Voeg dan het zout toe;
• Kneed daarna gedurende 8 minuten het geheel tot een soepel deeg;
• Stort het deeg op de werkplek, deel het in 2 gelijke stukken en bol die afzonderlijk op;
• Leg ze in ingevette kommen en laat ze circa 1 uur rijzen;
• Druk de lucht uit het deeg, vorm het brood en leg het in een ingevette vorm;
• Laat het deeg nog minimaal een uur rijzen.

Bakken:

• Bak de broden in de oven op 200°C (  boven- en onderwarmte met stoom ) gedurende 40- 45 minuten      gaar.
 Als je geen stoomoven hebt, doe het dan zo : Hoe zorg je voor stoom in je oven

Bestrijk na het bakken de broden direct met wat roomboter en laat ze heel goed afkoelen.


Het deeg is vrij zwaar, dus pas op met je keukenmachine als je er twee tegelijk maakt. Het brood heeft een krokante korst en in heel erg lekker. Smakelijk en gezond gaan dus heel goed samen.

                                                              ©Marionskitchenstories

10 opmerkingen:

  1. Enkele weken geleden at ik een traditioneel gebakken speltbrood en het beviel me enorm. Idd een erg krokante korst. Zou dit bij spelt meer zijn dan bij tarwemeel bijv?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Nell, ik weet het niet, maar vermoed dat het eerder te maken heeft met de wijze van bakken. Zie hiervoor mijn blogje van vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. lekker brood! Ga ik vaker maken! Dank je wel voor het delen van dit recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Graag gedaan. Ik bak het ook met grote regelmaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bak elke week 2 broden lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe doe je het? Wat bedoel je. Smaken ze niet goed?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. die vitamine C, hoe doe je dat? Ik heb van die tabletten gekocht, is dat goed en waarom heb je die erin gedaan? Verkruimeld dat makkelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er nu mee bezig met het laten rijzen... vit C vergeten...

      Verwijderen
    2. Ik vijzel de vitamine C tabletten altijd klein in een vijzeltje. Je krijgt er een mooier brood door. De volgende keer beter!. Alles klaar zetten voordat je begint. Dan vergeet je niks :-)

      Verwijderen