zondag 24 november 2013

Pollo alla cacciatora: kip zoals kip bedoeld is

Sinds ik begonnen ben met het bakken van brood ben ik, min of meer ongemerkt, steeds meer op zoek gegaan naar producten zoals ik me die herinner van vroeger: producten met meer smaak. Meel was het eerste dat ik zocht, zonder broodverbetermiddelen en andere toevoegingen. Daarna kwamen de yoghurt, de mosterd, de jam en de amandelspijs. Ik betrap me erop dat ik steeds meer zelf maak en  dat ik een beetje jaloers kijk naar mensen met een eigen groentetuin.
Onlangs stuitte ik op deze site : boerderij kip. De laatste jaren heb ik nauwelijks kip gegeten na alle verhalen in de krant en rapportages op tv. Maar nu heb ik er me toch eens aan gewaagd.


Wat heb je nodig?

  • 1 boerderij kip;
  • 25 gr boter of olie;
  • 1 dikke ui;
  • 5 grote trostomaten, ontveld, ontpit en in stukjes gesneden;
  • 2 winterwortelen;
  • 3 stengels bleekselderie;
  • het wit van 1 prei;
  • 200 gr kastanjechampignons;
  • 1 dl droge witte wijn;
  • peper en zout.

Hoe maak je het?


  • Doe de kip in een grote braadpan en bak ze rondom bruin. Draai een aantal maal;
  • Doe er dan de ui, de winterwortelen, de trostomaten, de bleekselderie, de witte wijn en de champignons bij;
  • Doe het deksel op de pan en stoof de kip in circa 1 uur gaar op een laag vuurtje;
  • Voeg dan pas de peper en het zout toe.


Hoe smaakt het?

De geur die na een uur uit de pan opstijgt is heerlijk en de kip smaakt fantastisch. Ik wist niet meer dat kip zoveel smaak kon hebben. Het is een eenvoudig recept zonder speciale ingrediënten en toevoegingen en je kunt de kip serveren met aardappelen, puree of rijst.

                                                           ©Marionskitchenstories

Bron: De Zilveren Lepel.

2 opmerkingen:

  1. Ooo, wat jammer, de kip is niet in Zeeland te koop. Lijkt ne een lekker recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien is er een Zeeland nog een boer die wat losse kippen houdt? Hij is inderdaad heel erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen