vrijdag 22 november 2013

'Paniek in de tent' en gevulde speculaas

Even was er deze week 'paniek in de tent' . Ik had zondag amandelspijs gemaakt en opgezocht hoe lang ik die kon bewaren in de koelkast. De berichten op ons world wide web spraken elkaar nogal tegen en dus stelde ik die vraag aan mijn medebloggers. Uit hun antwoorden bleek ook dat er geen eenduidigheid was. De paniek sloeg toe, want wat te doen met 600 gram spijs? Het zou toch doodzonde zijn als die zo de prullenbak in kon. Maar tja een salmonella besmetting daar zit toch ook geen mens op te wachten.
En dus besloot ik gisteren ( na 4 dagen rijpen van de spijs ) het er maar op te wagen. Van verschillende bloggers kreeg ik heerlijke recepten voor gevulde speculaas. Ik koos er een uit met dit resultaat:


Het recept is van het blog Eten maken. Ik paste het een beetje aan.

Wat heb je nodig?

  • 300 gr amandelspijs;
  • 200 gr lemaire tarwemeel;
  • 95 gr tarwebloem;
  • 150 gr bruine basterdsuiker ( of half bruin, half wit );
  • 30 gr speculaaskruiden;
  • Mespuntje zout;
  • 165 gr roomboter;
  • 1,3 ei geklopt;
  • 8,8 gr bakpoeder;
  • Amandelschaafsel en wat geklopt ei voor de garnering.
  • Vlaaivorm van 23 cm Ø

Hoe maak je het?

  • Roer de boter met de suiker glad met de keukenmachine;
  • Voeg er het geklopte ei en daarna het meelmengsel ( meel, kruiden, bakpoeder, zout ) aan toe en kneed alles tot een samenhangend deeg ( circa 700 gr );
  • Verdeel het deeg in 2 stukken, 300 en 390 elk en leg beide stukken tussen vershoudfolie in de koelkast ( minimaal 4 uur – een hele nacht );
  • Bekleed een vorm ( ik nam een vlaaivorm ) met bakpapier;
  • Neem het deeg uit te koelkast en rol eerst de grootste plak tussen de folie uit tot een cirkel;
  • Bekleed hiermee de vorm;
  • Verdeel de amandelspijs over het deeg en blijf 1-2 cm van de rand;
  • Rol dan de 2de plak deeg tot een wat kleinere cirkel en leg die bovenop de spijs en druk lichtjes aan aan de zijkanten;
  • Bestrijk het deeg met geklopt eimengsel en bestrooi het met amandelschaafsel. Druk dat een beetje aan;
  • Bak de speculaas in een voorverwarmde oven op 175°C, gedurende 40 minuten gaar ( boven- en onderwarmte ).


Neem na het  bakken de speculaas uit de oven en laat ze een poosje staan in de vorm. Laat daarna goed afkoelen op een rooster.

Ik paste eigenlijk alleen de hoeveelheden aan en gebruikte minder suiker. Omdat ik te weinig bruine suiker had, gebruikte ik voor de helft witte basterdsuiker. Het deeg maak ik de volgende keer met de hand, dat is goed te doen en je hebt minder afwas. Ik liet het deeg 4 uur rusten in de koelkast en dat bleek voldoende. Wat de smaak betreft: het is heerlijke speculaas! En wat de rest betreft: tot nu toe zijn er nog geen tekenen van een besmetting, dus we eten hem met een gerust hart op:-)


En de rest van de spijs? Die gebruikte ik in een nieuwe poging een lekkere Kerststol te bakken, waarover later meer.

                                                        ©Marionskitchenstories


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen