maandag 4 november 2013

Hoe zorg je voor stoom in je oven als je geen stoomoven hebt?

Regelmatig maak ik gebruik van stoom bij het bakken van een brood. Als je geen stoomoven hebt, kun je dat toch ook doen, door op een van de onderstaande manieren voor stoom in je oven te zorgen:

Edwin Klaasen doet het als volgt:
Zet 2 ovenvaste schaaltjes in de oven met wat grind. Verwarm de oven voor. Schenk voor het inschuiven van het brood in de oven wat koud water op het grind van een van de schaaltje ( pas op voor je handen ), schuif het brood erin en doe hetzelfde op het andere schaaltje.

Levine doet het als volgt:
Zet een lege ovenvaste schaal in de oven. Verwarm de oven voor. Doe voor het inschuiven van het brood enkele ijsblokjes in de schaal en giet er 2 dl kokend water over heen ( pas op voor je handen ). Na een kwartier de schaal uit de oven pakken.

Dan lees ik ook regelmatig dat men met een plantenspuit water in de oven sproeit. Ik heb dit nooit geprobeerd, maar vraag me af of dit voldoende stoomeffect geeft.

Voor al deze methoden geldt, dat je zelf moet uitproberen wat het beste voor jou werkt. Draag altijd ovenhandschoenen, want een brandwond is heel gemakkelijk opgelopen op elke manier.
Doe ook ovenhandschoenen aan als je de ovendeur opent en houd  je gezicht een beetje naar achteren. De stoom die nog uit de oven ontsnapt is erg heet.

                                                           ©Marionskitchenstories

5 opmerkingen:

  1. Ik zag per toeval vannacht bij 24 kitchen dat Heston Blumenthal een glas water in zijn oven gooit. Nu schat ik zo in dat hij wel de beschikking heeft over een stoomoven maar ik vroeg me serieus af of het zo simpel werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat vraag ik me ook af. Stoom zorgt ervoor dat een brood zich in de oven 'goed ontwikkelt'. De hitte van de damp legt zich ahw op het koele oppervlakte van het brood, waardoor dat dunner en glanzender wordt en het voorkomt uitdrogen. Of een glas genoeg is, weet ik niet. Denk ook aan het spatten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Glas water zou op zich voldoende zijn, als je oven niet snel de lucht afvoert. Een glas vertaald nl naar heel veel stoom, een gas is vele malen meer volume dan een vloeistof.
      Hangt dus van je oven af.

      Verwijderen
  3. Grind met ovenschaal werkt perfect

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zet een bakje water in de oven voor ik het brood/broodjes er in doe en spuit dan ook even met een plantenspuit 4 a 5 keer dit werkt voor mij het beste. Als ik tussendoor even check ( ik ben nooit zeker van de temp omdat mijn oven een draaiknop heeft die per 50 graden aangeeft) spuit ik weer extra omdat er altijdbehoorlijk wat stoom ontsnapt als je de oven opent

    BeantwoordenVerwijderen