vrijdag 29 november 2013

Bourgondische Prei Spek Taart

De herfst en winter lenen zich uitstekend voor hartige taarten. Wij zijn er dol op, dus als ik een recept zie dat 'anders ' is dan de variaties die ik al ken, kan ik niet wachten om het uit te proberen.


Wat heb je nodig?

Ingrediënten voor het deeg:

• 295 gr bloem;
• 2,5 gr zout;
• 120 gr ongezouten roomboter;
• 60 ml ijskoud water.

Ingrediënten voor de taart:

• 5 plakjes gerookt spek;
• 3 stuks prei ( schoongemaakt circa 650 gr );
• 240 gr ( zelf gemaakte ) Ricotta;
• 15 ml Franse vermout;
• 140 gr geraspte Parmezaanse kaas, gemengd met oude kaas;
• Zout, peper, tijm, rozemarijn en andere kruiden naar smaak.



Hoe maak je hem?

Bereiden van het deeg:

• Hak de koude boter in blokjes en doe deze in een kom;
• Voeg het zout, de bloem en het water toe en snijdt met 2 messen de boter nog kleiner;
• Kneed het deeg vervolgens met een natte hand tot een geheel;
• Voeg alleen extra water of bloem toe als dat absoluut nodig is;
• Vorm van het deeg een bal, wikkel hem in plasticfolie, druk hem plat en laat hem
   minstens 1 uur in de koelkast liggen. Je kunt het deeg ook maken in de foodprocessor.



Bereiden van de taart:

• Bak het spek krokant in een pan en dep het af met keukenpapier;
• Doe de schoongemaakte prei met de kruiden in het spekvet en roer de prei enkele malen om;
• Voeg de vermout toe, doe een deksel op de pan en laat de prei in circa 7 minuten gaar worden;
• Roer de geraspte kaas en de ( verse ) tijm door de Ricotta;
• Vet een quichevorm in, neem het deeg uit de koekast en rol het tussen de folie uit tot
   een ronde cirkel;
• Breng het over in de vorm en zet deze nog even in de koelkast;
• Doe als eerste de Ricotta op het deeg ( blijf een stukje van de rand af );
• Laat de prei uitlekken in een zeef;
• Spreidt dan de afgekoelde prei over de Ricotta;
• Leg daarop het verkruimelde spek en vouw het overstekende deeg een beetje naar binnen;
• Strooi nog wat geraspte kaas op de rand.




Bakken:

• Verwarm de oven voor op 205°C(  boven- en onderwarmte );
• Bak de taart in circa 25-30 minuten tot de korst bruin is;
• Laat de taart 5 minuten afkoelen en strooi er dan nog wat geraspte kaas overheen.

Wat vonden wij ervan?

De taart is erg lekker, maar ook erg zwaar. Dat komt met name door de bodem. Ik durfde het niet aan om hem te bakken op de bakplaat en gebruikte daarom een quichevorm. Het was beter geweest als ik de bodem eerst blind had voorgebakken. Hij was dan zeker krokanter en wat bruiner geworden.
Als ik de taart weer bak, doe ik dat met een bodem van vlaaideeg zonder suiker zodat de smaak van de vulling meer tot zijn recht komt.
Omdat ik geen vermout in huis had, heb ik sherry gebruikt.
Het spek is van het Livar Varken. Dat smaakt echt zoals het spek van vroeger: heerlijk!!!

                                                           ©Marionskitchenstories

Bron :  Het recept is van Kevin Lee Jacobs

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen