donderdag 10 oktober 2013

Zelf appelstroop maken

Mijn man is gek op stroop. Elke dag eet hij er minstens een paar boterhammen mee. Zelf vind ik roggebrood met stroop en kaas erg lekker. En pannenkoeken met stroop gaan er ook altijd in. Nadat ik laatst voor het eerst in mijn leven jam maakte en er momenteel volop appels zijn, kwam ik op het idee om ook eens appelstroop te proberen.

Na enig zoeken op het internet stuitte ik op meerdere recepten en ging aan de slag. Een leuke bijkomstigheid bleek te zijn dat ik er gelijktijdig appelmoes aan overhield.

Wat heb je nodig?

  • 2,5 kg zoete appels;
  • 250 ml water;
  • 250 gram donkerbruine basterdsuiker.
De appels mogen best 'valkwaliteit' zijn. Belangrijk is dat ze zoet en rijp zijn.

Hoe ga je te werk?

  • Spoel de appels heel goed af ( ik legde ze 3x in een bak met schoon water );
  • Droog ze daarna goed af met een schone theedoek;
  • Snijd dan de appels doormidden en haal het steeltje ( plus het ‘holletje’ daarom heen ) en het kroontje ( idem ) eraf;

  • Snijd de appel in schijven of stukken en doe die inclusief schil en pitten in een grote pan;
  • Schenk er het water bij en breng de appels aan de kook;
  • Laat de appels in 50 – 60 min tot moes koken op een matig vuurtje;
  • Zet een groot vergiet in een grote pan, leg daarin een kaas- of neteldoek en laat het appelmoes circa 24 uur uitlekken;
  • Leg na 22 uur een grote knoop in het doek, zodat het sap er goed wordt uitgeperst ( je kunt er eventueel een zwaar voorwerp op zetten );

  • Schep voorzichtig het overgebleven appelmoes uit de doek;
  • Knijp het doek nogmaals heel goed uit;
  • Verhit het sap met de suiker en kook het op een laag vuurtje ( zonder deksel ) zodat het stroperig wordt;
  • Als een druppel, die van een pollepel valt, een draadje trekt is de stroop goed. Dit duurt ongeveer 60 minuten;
  • Maak intussen enkele potjes schoon, door ze in heet water met soda te leggen;
  • Spoel ze na met kokend water. Vergeet ook de dekseltjes niet;
  • Vul de potjes met de stroop, schroef het deksel erop en zet ze circa 10 minuten op hun kop.

Het appelmoes:
  • Pureer het appelmoes met de staafmixer;
  • Voeg wat suiker toe naar smaak en laat het goed afkoelen.
 Hoe smaakt het?

De stroop smaakt lekker fruitig en fris. Hij is minder zoet dan de stroop, die je in de winkel koopt.
In een pot stroop van een bekend merk zit het volgende : suikerbietensap, 26% appelsap, pectine en citroensap. Verder wordt vermeld dat er 160 gr appels voor 100 gr stroop gebruikt wordt.


Het linker schaaltje bevat de ( nog niet helemaal gestolde ) stroop, die ik zelf maakte. In het rechter schaaltje die van de supermarkt. Ik had 1050 gram stroop en 1150 gram appelmoes. Het appelmoes is dikker dan appelmoes dat je kookt en niet uit laat lekker. Het heeft echter een wat 'vollere' smaak en een rodere kleur als gevolg van de schillen en de pitten. Wij vonden het erg lekker, evenals de stroop.


                                                             ©Marionskitchenstories

Bronnen:




24 opmerkingen:

  1. waar koop ik een neteldoek? Of wat kan ik als alternatief gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb kaasdoek gebruikt. Ik heb hem besteld bij www.levenvanhetland.nl. Kost weinig en heeft goede service. Je betaalt pas achteraf.

      Verwijderen
  2. Hydrofielluiers werken ook goed haha!
    Wat een super leuk recpt ga ik zeker eens proberen! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha.... dat ik daar nou niet aan gedacht heb:-). Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben het nu aan het maken, de appelmoes is aan 't uitlekken, maar de appelmoes lijkt me niet lekker met al die schillen erin? Of heb je dit gepureerd met staafmixer o.i.d? Ben benieuwd naar het eindresultaat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het inderdaad gepureerd. Staat ook in het recept :-) Ik hoop dat je hem lekker vindt!

      Verwijderen
  5. Hoi Marion

    Ik heb net je appelstroop gemaakt. Ik woon in Mallorca en daar kennen ze het niet. En soms mis je het ook met pannenkoeken is het lekker. De appelmoes is heerlijk we eten dat ook op brood .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mallorca.. je kunt slechter wonen :-) Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zou ook eerst met slowjuicer sap kunnen maken en dat inkoken?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Helaas moet ik het antwoord schuldig blijven. Ik heb geen slowjuicer.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Probeer ook eens de 'winter' variant en kook wat gemalen kruidnagel en kaneel mee bij het inkoken. Niet alleen ruikt het huis heerlijk naar 'Sinterklaas' maar de appelstroop is ook nog een verukkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Weet u ook hoe lang t houdbaar is? Ik wil t nl. als Kerstcadeautje geven. Alvast heel erg bedankt. Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Helaas weet ik dat niet met zekerheid te zeggen. Bij ons was hij snel op.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Blij met dit recept. We hebben een appelboom boordevol appels en manlief is dol op appelstroop maar dat is hier in Zweden niet te koop. Nu kan ik het zelf maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Daar woon ik ook (Sörmland). Appelstroop is een van de zeer weinige dingetjes die ik mis alhier. We hebben 3 appelbomen die helemaal vol hangen. Het weekend is gered!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat grappig. Succes met het maken van de stroop. Is echt heerlijk en lekkerder dan de Rinse appelstroop die de familie uit Nederland steeds meenam. Zelf gisteren voor het eerst gemaakt van appels die uit de boom waren gevallen.
      Ja, hier wordt niets weggegooid behalve dan de stukjes waar de wormen aan hebben gezeten ;-)

      Verwijderen
    2. Laten jullie me weten of het is gelukt en het lekker is?

      Verwijderen
    3. Nou, de stroop is echt heerlijk maar was alleen ietsje te dik.
      Ik ga hem even au bain marie verdunnen. Helemaal top dit recept en wat een leuke blog heb je.
      Ik bak ook mijn eigen brood en ook Zweeds tunnbröd. Je vindt het vast niet erg als ik deze blog noem in mijn eigen blog.

      Verwijderen
    4. Dank je. Beter dat de stroop wat aan de dikke kant is. Bij mij werd hij wat dunner toe hij wat langer stond. Ik vind het uiteraard prima dat je me noemt. Misschien wil je lid worden van mijn facebookgroep zodat je Zweedse broodrecepten met ons kunt delen? Geheel vrijblijvend hoor. https://www.facebook.com/groups/826313257414393/

      Verwijderen
  14. Leuk, doe ik. Hierbij de link:
    nieuwestartinzweden.blogspot.se
    Overigens geen blog over recepten maar over ons nieuwe leven in Zweden.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel hartelijk dank . Wij wonen in Zuid-Amerika. Er zijn hier wel appels maar geen appelstroop. En je hebt het heel duidelijk beschreven . Complimenten.

    BeantwoordenVerwijderen