maandag 14 oktober 2013

Mijn negende keuken en spaghetti met cantharellen

In mijn negende ( en hopelijk laatste keuken ) heb ik 'herontdekt' hoe heerlijk koken en bakken is. Het snijden, raspen, kloppen, mengen, tellen en wegen is erg ontspannend. Spannend is vooral het resultaat: hoe ziet het eruit en hoe smaakt het?
Wat al mijn keukens mij in de loop der jaren geleerd hebben, is dat lekker koken en bakken vooral van twee dingen afhangt: de kwaliteit van de producten ( lees: groenten, fruit, vlees, kaas ) en de inzet van de kok. Natuurlijk helpt het als je een goede oven hebt en is het bovenal gemakkelijker als je wat handige apparaten bezit. Maar het resultaat hangt af van die twee.
EN : er is niets mooiers dan koken en bakken voor iemand waarvan je houdt. Want samen eten en genieten maakt het pas echt de moeite waard.

Genoeg gepraat over mijn keukens. De plaatselijke landwinkel had afgelopen vrijdag cantharellen in de aanbieding. Daarmee maakte ik gisteren dit lichte, gemakkelijke, snelle en lekkere gerecht.


Wat heb je nodig voor 2 personen?

Ingrediënten:

  • 125 gr spekblokjes;
  • 1 ui ;
  • 250 gr zoete cherrytomaatjes;
  • 200 gr cantharellen;
  • 100 ml droge witte wijn;
  • 125 ml crème fraiche;
  • 150 gr spaghetti

Hoe maak je het:

  • Breng water aan de kook, doe de spaghetti en een beetje zout in de pan, draai het vuur uit en laat de spaghetti gaar worden;
  • Bak de spekjes krokant in een pan met antiaanbaklaag;
  • Schep het spek uit de pan op een bord;
  • Fruit de gesnipperde ui glazig in het spekvet;
  • Voeg de schoongemaakte en gehalveerde cantharellen toe en bak deze kort mee ( wel gaar, maar niet taai );
  • Giet de witte wijn er bij en laat op hoog vuur iets inkoken;
  • Voeg de crème fraiche toe en roer goed door;
  • Voeg de spekjes toe en de gehalveerde tomaatjes;
  • Laat alles even goed warm worden;
  • Schenk de spaghetti af, verdeel hem over twee broden en giet de saus er voorzichtig over.
                                                           ©Marionskitchenstories

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen