donderdag 24 oktober 2013

Knapkoek, een eerste poging

Vroeger gingen mijn ouders op zondag vaak naar Maaseik ( B ). Daar was het niet alleen erg gezellig, 's zomers op de terrassen en 's winters in de cafés, maar er waren ook winkels open. Ze kochten er sigaretten, Belgisch chocola en knapkoeken. Die knapkoeken waren ongeveer 20 cm doorsnee. Ze waren flinterdun en als je ze at, knapte ze lekker uiteen.
In Limburg kenden we ook knapkoek, maar die was meestal dikker en belegd met een flinke laag suiker. De vorm was rond of ruitvormig.
Ik heb een poging gewaagd om de knapkoek van Maaseik na te bootsen. Dit is het resultaat:


Wat heb je nodig?

Ingrediënten:

  • 250 gr bloem;
  • 150 gr roomboter;
  • 140 gr suiker;
  • 1 zakje vanillesuiker;
  • 1 ei;
  • 6 gr bakpoeder;
  • 5 – 10ml cognac;
  • Mespuntje zout.
En hoe maak je ze?

  • Doe de bloem, de koude boter en de suiker bij elkaar in een kom;
  • Snijd met 2 messen de boter klein;
  • Voeg de overige ingrediënten toe en kneed er een deeg mee;
  • Maak van het deeg een bol, leg die tussen 2 vellen plasticfolie en druk hem plat;
  • Laat het deeg 1 nacht ( of minstens 1 ½ u ) in de koelkast rusten.
  • Neem de volgende dag het deeg uit de koelkast;
  • Leg het opnieuw tussen 2 vellen ( flink lang en breed ) plasticfolie en rol het heel goed uit;
  • Steek er koekvormpjes uit ( rond of ruit );
  • Leg de koekjes op een met bakpapier bekleedde bakplaat en bestrijk ze met losgeklopt ei, bier of koffie en bestrooi ze met suiker;
  • Bak de koekjes op 180°C ( boven- en onderwarmte ) in circa 10 – 12 minuten.

Zoals aan de koekjes te zien is, heb ik de suiker ( en dus ook het ei, het bier en  / of de koffie )weggelaten. De reden daarvan is dat ik geen voorstander ben van grote hoeveelheden suiker en dat de koekjes er niet minder lekker door worden. Qua smaak lijken ze op de knapkoeken uit Maaseik, qua dikte niet. Ze zijn lekker, niet te zoet en knapperig en blijven dat ook, als je ze bewaart in een koekjesblik.
Het deeg is erg plakkerig en het is dus heel lastig om het heel goed uit te rollen.
De volgende keer maak ik iets minder deeg, want deze hoeveelheid is net teveel voor 2 bakplaten. Daarnaast zal ik het deeg zeker een nacht in de koelkast laten rusten, in de hoop dat het zich dan gemakkelijker verwerkt.

Mocht er iemand onder de lezers van mijn blog zijn, die een ander recept van knapkoek heeft, dan hoop ik dat die het met me wil delen. Ik ben namelijk nog niet helemaal tevreden.

                                                                  ©Marionskitchenstories

 Bron: Vlaai en ander gebak van Wil en Netty Engels - Geurts

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen