zondag 13 oktober 2013

Goed gereedschap is het halve werk, waldkornbrood en berekenen deegtemperatuur.

Omdat ik erg veel brood bak en mijn vorige keukenmachine maar 1 brood per keer aankon, leek het toch verstandig uit te zien naar een andere machine. Na lang zoeken en advies vragen, bleef er slechts een over: de Bear Teddy Varimix. Dus na enige tijd aarzelen de knoop doorgehakt en die machine besteld. Afgelopen vrijdag arriveerde hij. 



Vandaag heb mijn nieuwe 'gereedschap' voor het eerst gebruikt. Ik maakte 2 waldkornbroden.
Van Levine en Mannin had ik tips gekregen voor het gebruik van de Bear Teddy, die erg nuttig bleken. Het kneden ging heel erg goed en snel en het deeg voelde lekker soepel aan.

Ik heb hetzelfde recept als de vorige keer gebruikt en dat aangepast voor 2 broden.  Dit is het resultaat:
twee flinke broden, die beter gerezen zijn en luchtiger van structuur:

Ik ben heel erg benieuwd of andere broden nu ook beter gaan lukken. Het eerste resultaat is gunstig.
Van belang bij het bakken van elk soort brood, met welk soort machine of oven dan ook, is de temperatuur van het deeg. Om die te berekenen is er een formule die ik leerde bij de Broodbakcursus:
De juiste temperatuur van deeg voor volkoren- / tarwebrood is 27°C en voor roggebrood 29°C. Hoe bereik je dit?

Voorbeeld voor volkoren- / tarwebrood:
  • Neem 2 x de temperatuur van het deeg :        2 x 27° = 54;
  • Trek de temperatuur v/h meel ervan af : bijv                  21;
  • Trek per minuut kneden 1° af : bij 10 m                        10;
  • Je watertemperatuur moet dan                                      23° zijn.
Probeer dit gewoon uit, want als je met de hand kneed is je deeg waarschijnlijk kouder en moet je de watertemperatuur aanpassen.

Tot slot de hoeveelheden voor deze 2 broden :

• 700 gr volkorenmeel;
• 200 gr waldkornmix van de molen;
• 100 gr tarwebloem                 
• 15 gr zout;
• 11 gr gedroogde gist;             
• 30 gr olijfolie;
• 10 gr lecithine ( optioneel );
• snufje vitamine C ( optioneel );
• 625 gr water.

Als je vragen hebt, mail me.

                                                          ©Marionskitchenstories


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen