zaterdag 26 oktober 2013

Echte Limburgse rijstevlaai

Vlaai koop je in Limburg overal in allerlei soorten en maten. De kwaliteit en de smaak variëren afhankelijk van waar je ze koopt. De vlaai uit de supermarkt ziet er vaak lekker uit, maar heeft weinig weg van die van de ambachtelijke bakker. Van oorsprong waren de vlaaien eenvoudig van aard. Een bodem, een vulling en als je luxe wilde, dan kwam er slagroom bij. Tegenwoordig zien vlaaien er vaak uit als een taart. Ik wil niet beweren dat die niet lekker zijn, maar de eenvoudige soorten spreken mij meer aan. Rijstevlaai is er zo een. En dan bedoel ik die zonder slagroom en chocola.


Bij rijstevlaai is het de kunst de vulling precies goed te maken: niet te vast, niet te slap en niet te zoet. Een tocht langs verschillende bakkers uit de buurt, met evenveel rijstevlaaien als gevolg, leidde uiteindelijk tot de bakker uit mijn eerste blog. Die ging helaas failliet. Sindsdien geen rijstevlaai meer gegeten. Gisteren bakte ik er voor het eerst zelf een.

Wat heb je nodig?

Ingrediënten voor het deeg:

  • 250 gr bloem;
  • 6 gr gedroogde gist of 15 gr verse gist;
  • 1 dl melk;
  • 25 gr roomboter;
  • 15 gr suiker;
  • ½ ei;
  • 4 gr ( bak ) zout.

Ingrediënten voor de vulling:

  • 1 liter volle verse melk**;
  • 100 gr dessertrijst ( of paprijst );
  • 130 gr suiker ( 100 gr voor de rijst en 30 gr voor het eimengsel );
  • 10 gr custard ( of bloem );
  • 3 eieren ( groot ).
** Indien je gebruik maakt van snelkookrijst, gebruik dan 1/2 liter melk!!

Werkwijze voor de vulling:

  • Breng de melk aan de kook en  strooi er de rijst en de suiker door en laat het geheel al roerend aan de kook komen;
  • Zet de pit laag, doe het deksel erop en laat de rijst gaar koken ( circa 1 uur ).
  • Controleer of de rijstkorrels zacht zijn en of de pap dik genoeg is;
  • Als je nog wat ongebonden melk in de pan ziet, neem dan 10 gr custard, maak die aan met een beetje koude melk en voeg dit al roerend toe;
  • Breng de rijst aan de kook terwijl je blijft roeren, kook deze goed door en neem hem daarna van het vuur af;
  • Laat de rijst gedeeltelijk afkoelen ( eventueel in een bak met koud water zetten ).

Werkwijze voor het deeg:

  • Doe de bloem in de kom van de mixer en voeg de boter, de suiker, het ei, de gist en de melk toe;
  • Meng dit geheel gedurende 2 minuten;
  • Voeg dan het zout toe en kneed er in 8-10 minuten een soepel deeg van;
  • Maak het deeg op tot een bol en leg het in een ingevette kom;
  • Dek af met folie en laat circa 1 uur rijzen ( verdubbelen ).

Het opmaken van de vlaai:

Het deeg:

  • Stort het deeg op de werkplek, druk voorzichtig de lucht eruit en rol het met een deegrol tot een ronde deegplak die groter is dan de vorm;
  • Leg de plak in de ingevette vlaaivorm Ø30 cm. Zorg ervoor dat ze kan terugveren en een stuk over de rand hangt;
  • Rol er met de deegrol overheen om het overschot te verwijderen;
  • Prik het deeg in met een vork en zet het weg op een warme plek om te rijzen ( het wordt dik en gezwollen ).

De vulling:

  • Splits de eieren in dooiers en wit en roer de dooiers met 30 gr suiker schuimig;
  • Klop de eiwitten stijf;
  • Schep de dooiers door de afgekoelde rijstepap;
  • Schep vervolgens de helft van het eiwit voorzichtig door de rijstepap;
  • Verdeel van dit rijstmengsel de helft over de vlaai;
  • Schep de rest van het eiwit voorzichtig door de rest van de rijst;
  • Verdeel dit vervolgens weer over de vlaai.

Bakken:

Verwarm de oven voor op 220°C(  boven- en onderwarmte );
Zet de vlaai in het midden van de oven en bak hem in 25 – 30 minuten gaar. De vlaai is gaar als de vulling en het deeg bruin is en het deeg loslaat van de plaat;
Haal de vlaai uit de oven en breng hem direct over op een rooster;
Snijdt hem pas aan als hij helemaal koud is.


Hoe is de vlaai gelukt? 

De vlaai is, zonder te overdrijven, heerlijk.De rijst vinden we iets te zoet, dus die maak ik volgende keer met 70 gr suiker in plaats van 100 gr. Het deeg is perfect en de vulling mag een klein beetje vaster. Als je hem ook wilt bakken, neem dan net als ik dessertrijst en volle verse melk. Ik koos voor custard in plaats van voor bloem, omdat ik dat net iets lekkerder vind. Je kunt de vlaai natuurlijk bedekken met een dikke laag slagroom en met chocoladevlokken ( puur ). Maar ook zonder dat is het een aanrader.

                                                               ©Marionskitchenstories

Bron : Vlaai en ander Limburgs gebak van Wil en Netty Engels – Geurts

6 opmerkingen:

  1. Ik zie dat het gelukt is met je fotootjes van LinkWithin. Staat leuk en zo komt men ook nog eens door die foto's op oude recepten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet dat er weer heerlijk uit, ik zou hem zo willen maken, maar zo'n grote vlaai krijgen wij niet op, en in Spanje zie ik de mensen er niet zo van smullen als in Limburg. Met de Kerst ben ik bij mijn schoonmoeder in Noord-Spanje en misschien dat ik hem daar voor haar maak, zij is dol op rijstepap, dus ze zal deze vlaai ook weten te apprecieren.
    Complimenten voor je blog, ik lees je graag en je inspireert me.
    groeten
    martine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel Martine. Je kunt de vlaai heel goed in stukken invriezen. Hij moet dan wel heel goed afgekoeld zijn. Als je hem wilt eten, laat hem dan ontdooien op een bord. Fijn te lezen dat je mijn blog waardeert. Des te leuker voor mij om verder te gaan met schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De rijstevlaai is erg goed gelukt. Voor het deeg had ik er gewoon het hele ei in gedaan, bleek geen enkel probleem te zijn. Daarnaast had ik voor de vulling het apart geslagen eigeel en eiwit na het stijf slaan beide helemaal door de rijstpap gemengd. De volgende keer laat ik wel de 10 gram custardpoeder weg omdat ik liever een ietwat vochtigere vulling heb. Het bakken heb ik opgesplitst in 15 minuten op 220 graden bakken (voor de mooie bruine kleur) en daarna nog 's 15 minunten op 180.
    Al met al een erg goed en lekker recept voor de echte Limburgse rijstevlaai! (en jammer dat ik hier geen foto kan laten zien van het resultaat :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is zeker jammer. Leuk dat het recept zo goed bevalt!

    BeantwoordenVerwijderen