dinsdag 1 oktober 2013

De week van de smaak

Hoewel ik niet zo houd van al die 'weken van...' en 'dagen van....' bezochten wij afgelopen zaterdag, op het voormalige Floriade terrein, de activiteiten  die georganiseerd waren door 'Venlo, de stad van de smaak 2013' . Ik moet eerlijk bekennen dat ik in het verleden nog nooit gehoord had van de 'week van de smaak', terwijl die naar ik begreep toch al een aantal jaren bestaat. Het was prachtig weer en hoewel we van plan waren in 2012 de Floriade te bezoeken, is dat er niet van gekomen. Het park is echter nog steeds prachtig en er staan een aantal opmerkelijke gebouwen. Jammer dat er velen leeg stonden.


Het was aangenaam druk. De stands varieerden in grootte en aanbod en lagen verspreid over het grote terrein. Op ons gemak liepen we langs een bakker, die zijn eigen spelt liet verbouwen en daarvan zijn speltbrood bakte en een slager die zijn vlees betrekt bij boeren die hun dieren nog buiten laten lopen en hen grootbrengen zonder antibiotica. Er liepen dames rond met toastjes belegd met wormen en sprinkhanen. Je zag de beestjes nog in hun oorspronkelijke vorm. Deze lekkernij hebben we aan ons  voorbij laten gaan. Er was een overvloed aan groenten waarvan de lekkerste hapjes waren bereid. Foto's maken van het voedsel zelf was vrijwel onmogelijk omdat er overal teveel mensen  stonden.


Op weg naar het Spaanse paviljoen, waar je tapas kon leren maken, kwamen we langs meerdere van dit soort perken. We proefden Oostenrijkse wijn, Limburgs bier, geitenkaas, jam en aardbeien  en zaten met een glas Spaanse wijn lekker op een terrasje in de zon. Wat me opviel was dat er veel meer ambachtelijk gewerkt en geteeld wordt in dit deel van Limburg dan ik vermoedde. We hebben er dus een paar nieuwe adresjes bij waar we 'natuurlijke' producten kunnen kopen.
In de krant van maandag las ik dat er zaterdag 8000 bezoekers waren en zondag tussen de 20000 en 25000. Zou dat betekenen dat er meer mensen interesse hebben in onbespoten groenten en lekker vlees?



Met deze producten kwamen we thuis: geitenkaas van een bekende boer ( ik kende hem niet maar hij schijnt zijn vrouw gevonden te hebben via 'boer zoekt vrouw' ), worst van het Livar varken, speculaas van de bakker die zijn eigen spelt laat verbouwen en jam van 'Het oude Huys'. Wat jam betreft heb ik de nodige inspiratie opgedaan voor volgend jaar. Ik verheug me er nu al op.


                                                                ©Marionskitchenstories

4 opmerkingen:

  1. leuk verhaal, ik kon helaas ook niet naar de Floriade vorig jaar. Ik ben benieuwd naar de inspiratie die je hebt opgedaan om jam te maken.
    Ik heb pas weer rode pruimenjam gemaakt, zo lekker.
    Ik heb een hele fijne keukenmachine, die weegt, tritureert, kookt, met wekker, etc. Jam maken is een fluitje van een cent hierin. Het is een Thermomix, in Nederland zie je ze niet, maar in Spanje zijn ze razend populair, ondanks de hoge prijs. Ik zou niet meer zonder kunnen. Ook meng ik hier al mijn brooddegen in, scheelt echt in tijd.
    groet
    martine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me een heerlijke machine. Kennen we hier inderdaad niet. Volgend jaar ga ik meer soorten jam maken. Veel combinaties gezien, maar of ik dat zal proberen? Ik houd meer van puur.
    Groetjes, hier wordt het herfst. Bij jullie ook?
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie nu pas dat je me geantwoord had, sorry.
      Sinds gisteren is het hier koud, van de ene op de andere dag, zoals dat in Madrid gaat. De bladeren beginnen te vallen, we doen weer een jas aan, en ik maak weer bouillon met vermicelli. Elk seizoen heeft zo zijn aantrekkelijke kanten.
      De keukenmachine heet Thermomix en is van de firma Vorwerk. Het is een echte hulp in de keuken want terwijl hij werkt kan ik iets anders doen, bv de krant lezen;)
      groet
      martine

      Verwijderen
  3. Lijkt me leuk in Madrid te wonen. Hier is het ook kouder aan het worden en waait het vooral hard de laatste tijd.

    BeantwoordenVerwijderen