dinsdag 29 oktober 2013

Brusselse appels met roomijs

Als tweede gerecht van het weblog van Onapona koos ik voor appels in de oven, die ik omdoopte tot Brusselse Appels. Ze deden me denken aan de appels uit de oven die ik lang geleden vaker maakte, maar die al jarenlang niet meer op het menu staan. Soms heb je van die recepten die een tijd lang favoriet zijn om vervolgens 'vergeten' te worden. Brusselse Appels is bij mij zo'n recept. Door deze blogswap keren ze echter terug in mijn keuken.

Dit heb je ervoor nodig voor 2 personen:


  • 2 kleine appels ( lichtzuur );
  • 50 gr rozijnen;
  • 70 gr gepelde amandelen;
  • 25 ml rum;
  • citroensap;
  • 2,5 eetlepel donkerbruine suiker;
  • 25 gr roomboter.

En je maakt ze zo:

  • Rooster de amandelen in een droge pan op hoog vuur tot ze verkleuren;
  • Laat ze afkoelen en hak ze fijn;
  • Spoel de rozijnen af, dep ze droog en zet ze in de rum te weken;
  • Verwijder de klokhuizen uit de appels met een appelboor;
  • Schild de appels en besprenkel ze met wat citroensap;
  • Plaats de appels in een ingevet ovenschaaltje;
  • Smelt de boter, voeg de suiker toe, en roer goed door;
  • Voeg vervolgens de gehakte amandelen en de geweekte rozijnen toe met nog een scheutje rum;
  • Vul  de holten van de appels met dit mengsel en strooi er wat overheen;
  • Plaats de ovenschaal in een voorverwarmde oven ( 200°C ) en bak het geheel gedurende 40-45 minuten. De appels moeten zacht zijn.

Ik serveerde er een bolletje roomijs bij. Dat is niet noodzakelijk, maar in combinatie met de appel en het heerlijke krokante noten-suikerlaagje smaakte dat fantastisch.

                                                      ©Marionskitchenstories

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen