donderdag 12 september 2013

Waldkorn brood

Het was een poosje wat rustiger op mijn blog, omdat we op vakantie waren naar Duitsland. Koblenz en omgeving ditmaal en we hebben wederom genoten. Van de natuur, de steden en het eten. De rauwe ham smaakt nog authentiek, de salades zijn geweldig en het brood is fantastisch. Op de terugweg hebben we biologisch meel gehaald bij De Commandeursmolen . We kochten er ook een zak biologische waldkornmix ( allerlei zaden en granen ) en daarmee bakte ik gisteren en vandaag Waldkorn Brood. We weten allemaal dat de kleur van dat brood niets zegt over de kwaliteit van het brood, omdat die kleur ontstaat door de moutpoeder. Omdat ik nog niet eerder Waldkorn Brood gebakken heb en ik ook niet direct in mijn boeken of online een goed recept vond, heb ik twee verschillende versies gemaakt. Een donkere basisversie, en een lichtere versie met wat meer ingrediënten.


Wat heb je nodig?

Voor de donkere variant:

  • 400 gr volkorenmeel;
  • 200 gr waldkornmix;
  • 5,5 gr instantgist;
  • 8 gr zout;
  • extra pijnboompitten en sesamzaad om te bestrooien ( optioneel );
  • 375 gr water.

Voor de lichtere variant:

  • 300 gr volkorenmeel;
  • 100 gr waldkornmix;
  • 200 gr tarwebloem
  • 8 gr instantgist;
  • 8 gr zout;
  • 18 gr olijfolie;
  • 6 gr lecithine ( optioneel );
  • snufje mg vitamine C ( optioneel );
  • 375 gr water.

De werkwijze is voor beide broden dezelfde:
  • Doe alle ingrediënten ( m.u.v. het zout ) in de kom van de mixer en meng ze gedurende 4 minuten;
  • Voeg dan het zout toe en kneed het geheel in 10 - 15 minuten tot een soepel deeg;
  • Leg dan het deeg op een werkplek, bol het op en leg het in een ingevette kom;
  • Laat het deeg 45 – 60 min. rijzen ( verdubbelen );
  • Stort het op een werkplek en druk de lucht eruit;
  • Vorm het deeg en doe het in een ingevette broodvorm;
  • Laat opnieuw 45-60 minuten rijzen.
Bakken:
  • Verwarm de oven op 230°C ( boven- en onderwarmte );
  • Bak het brood gedurende 30 minuten op 200°C.
  • Het brood is gaar als het 96°C is.
Wat is het resultaat?

Beide broden smaken heel lekker. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de lichtere variant, die luchtiger en minder zwaar is. In de toekomst ga ik nog meerdere variaties uitproberen en als ze goed zijn zal ik erover berichten.

                                                                ©Marionskitchenstories

Bron : een combinatie van de diverse soorten brood op dit blog

4 opmerkingen:

  1. Je zult het niet geloven, maar ik heb vandaag twee Waldkornbroden gebakken! Ik kocht zaterdag een pak mix bij de kaasboerderij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is wel heel toevallig! Ze zijn lekker he?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. waaruit bestaat waldkornmix? Ik wwon niet in europa en hier is zoiets niet te krijgen, volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie hier: http://marionskitchenstories.blogspot.nl/2015/07/deel-11-zo-bak-ik-brood-zo-maak-ik-mijn.html

      Verwijderen