donderdag 26 september 2013

Mijn achtste keuken en pompoensoep met crème fraîche

Mijn moeder maakte altijd soep. Ze besteedde er veel zorg en tijd aan en het resultaat was echt voortreffelijk. Haar tomatensoep, haar uiensoep, haar snert, ze smaakten altijd naar meer. Iedere dag stond er soep op het menu en toen ik het huis uitging, zette ik die traditie voort. Vijfentwintig jaar lang aten we elke dag soep. Meestal kookte ik die in het weekend en vroor ze in voor de weekdagen.
Op de dag dat ik alleen verhuisde naar mijn nieuwe keuken ( de achtste ) at ik 's avonds een groot bord snert. Ik besefte op dat moment niet dat er weinig soep gegeten zou worden in het nieuwe huis waarin ik 6 jaar lang zou wonen.
Een ding had ik me voorgenomen toen ik verhuisde: ik zou iedere dag koken en mijn eten aan tafel opeten. Ik had enkele vriendinnen, die dat niet deden omdat ze alleen waren. Ze kookten niet of sporadisch en aten vaak op de bank terwijl ze televisie keken. Ook in mijn achtste keuken werd dus veel gekookt. Alleen de soep, die verdween langzaam uit mijn leven.


Op dit moment liggen er weer overal pompoenen. Ik las vandaag zelfs dat iemand hier in de buurt een tuin heeft met 180 soorten. Of ze allemaal eetbaar zijn, weet ik niet.

Wat heb je nodig voor deze soep?

  • 1 pompoen ( schoon circa 825 gram );
  • 3 eetlepels olijfolie;
  • 250 – 280 gr winterpeen, geschild en in plakken;
  • 2 uien, fijngesneden;
  • 2 tenen knoflook;
  • 1 laurierblaadje;
  • 2 groentebouillontabletten;
  • 1 bekertje crème fraîche (125 ml).
En hoe maak je ze?

  • Snijd de pompoen net als een meloen in schijven;
  • Verwijder de zaden en de draderige binnenkant en snijd met een scherp mes de schil eraf;
  • Snijd de pompoen in grove stukken;
  • Verhit de olie in een grote pan en bak de pompoen, de winterpeen en de ui 5 minuten;
  • Voeg de geperste knoflook en het laurierblaadje erbij;
  • Schenk er 1 liter water bij en voeg 2 groentebouillontabletten toe;
  • Breng aan de kook en laat alles in 30 minuten gaar worden;
  • Verwijder het laurierblaadje;
  • Laat de soep wat afkoelen en pureer ze dan met de staafmixer;
  • Breng op smaak met peper en zout.
  • Roer de crème fraîche los met een lepeltje, zodat deze smeuïg wordt.
  • Schep de soep in diepe borden of kommen en schep er wat crème fraîche op.


Ik kookte deze soep al vaker. Hij is lekker en niet te zwaar. Je kunt hem goed als voorgerecht eten, maar hij smaakt ook goed als lunch met lekker knapperig stokbrood.

                                                           ©Marionskitchenstories

Bron:  Een Allerhande van jaren geleden

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen