woensdag 18 september 2013

Luxe speltbrood met amandelen en rozijnen

Het was alweer een poosje geleden dat ik speltbrood gebakken had. Dus toen ik vanochtend dit recept zag op de site van De Speltwinkel besloot ik spontaan er vandaag een te bakken. Ik nam me voor exact  het recept te volgen, op wat kleine aanpassingen na.

Het recept

Ingrediënten voor 2 medium of 4 kleine broden:

• 16,8 gr gedroogde gist ( 42 gr verse gist );
• 500 gram speltbloem;
• 250 ml volle melk, of slagroom;
• 50 gram zachte roomboter;
• 1 ei;
• ½ eetlepel zout;
• ½ eetlepel geraspte citroenschil;
• 50 gram suiker;

Daarnaast nog:

• 125 gram speltbloem;
• 200 - 250 gram rozijnen;
• 80 – 100 gram amandelen (2/3 door het deeg, 1/3 er bovenop).

1 eigeel om het brood mee te bestrijken.

Mijn aanpassingen: ik koos voor volle verse melk, liet de citroenschil achterwege en gebruikte slechts 20 gr suiker. Omdat ik niet zo van rozijnen houd, heb ik de helft ervan vervangen door gedroogde abrikozen.

Hoe ga je te werk?


• Wel de rozijnen en de abrikozen, laat ze uitlekken en drogen;
• Snij de abrikozen klein;
• Hak de amandelen klein;
• Doe het meel, de melk, de boter, het ei, de gist en de suiker in de kom van de mixer
  en meng gedurende 2 minuten;
• Doe dan het zout erbij en kneed het deeg gedurende 4-5 minuten;
• Voeg dan de tweede portie meel, de abrikozen en de amandelen toe en kneed
  nog circa 3-4 minuten;
• Stort het deeg op de werkplek en kneed voorzichtig de rozijnen erdoor;
• Vorm een bol van het deeg en leg het in een ingevette kom;
•  Laat het ongeveer 30-45 minuten rijzen;
• Stort het deeg op de werkplek en druk voorzichtig de lucht eruit;
• Vorm het deeg tot een brood en leg het in een ingevette broodvorm;
• Laat het nog 30-40 minuten rijzen;
• Bestrijk het brood met eigeel en bestrooi het met de rest van de amandelen;
• Verwarm de oven op 200°C voor (  boven- en onderwarmte ) en bak het brood in 35-40 minuten gaar.




Normaal is de hoeveelheid deeg ( inclusief alle ingrediënten ), die ik gebruik voor 1 bakblik circa 1000 gr. Dit deeg woog 1340 gram. Teveel voor 1 blik en te weinig voor 2. Ik besloot het deeg in porties te delen van 1000 gram en 340 gram. Het deeg is vrij zwaar en stug en verwerkt zich moeilijk. Daarom werd het brood uit het blik nogal scheef. Verder bleek dat de temperatuur van 200°C te hoog was. Het brood werd te snel donker.

Hoe smaakt het en wat is het resultaat?

Het brood smaakt heel erg lekker. Als je er een beetje roomboter op smeert, heb je verder geen beleg nodig. Ik vind wel dat er te weinig rozijnen / abrikozen in zitten en dat ook de hoeveelheid amandelen best wat meer mag zijn. De volgende keer doe ik ze niet op het brood, maar allemaal erin. Ik ga het brood zeker vaker bakken. Voor mezelf heb ik de hoeveelheden inmiddels aangepast, evenals de baktemperatuur. Als je interesse daarin hebt, mail me dan.

                                                                     ©Marionskitchenstories

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen