zondag 15 september 2013

Limburgs Hoevebrood met zuurdesem

Als kind logeerde ik vaak op de boerderij van mijn oma, tante en oom. Ik bewaar daaraan bijzonder goede herinneringen. Ik werd er niet alleen ontzettend verwend, maar er waren ook allerlei dieren waar ik dol op was. Mijn tante maakte heel veel producten zelf. Ik vond het bijzonder spannend om te zien hoe ze van melk room, boter en kwark maakte. Mijn favoriete plek in huis was de zolder met gerookte hammen en gedroogde worsten. Het rook daar zo lekker.
Brood bakken deed mijn tante niet. Er was 200 meter verderop een bakker, waar ik vaak iets moest halen. Bijvoorbeeld  vers, nog warm, Limburgs roggebrood. De geur en de smaak van dat brood in combinatie met een beetje boter en een plakje ham waren onweerstaanbaar. De ham kun je in Nederland niet meer kopen, die uit Koblenz leek er wel een beetje op.
Het recept van het roggebrood heb ik nog niet gevonden, maar dit Limburgs Hoevebrood lijkt er een heel klein beetje op.

Wat heb je nodig?


• 490 gr ( Limburgs ) volkorenmeel;
• 30 gr roggemeel;
• 104 gram  rogge-zuurdesem;
• 4 gr gedroogde gist;
• 7 gr olijfolie;
• 7,8 gr bakkerszout;
• 12 gr glutenpoeder ( optioneel );
• 290 ml water.

Werkwijze:

• Doe alle ingrediënten ( muv het zout ) in de kom van de mixer en meng ze gedurende ± 5 minuten  
  tot alle vocht goed is opgenomen;
• Doe het zout erbij en kneed het gedurende 10 – 15 minuten tot en soepel deeg;
• Laat het deeg 20 minuten afgedekt rusten;
• Sla het deeg door en laat het opnieuw 20 minuten afgedekt rusten;
• Druk voorzichtig de lucht eruit, bol het op en leg het in een ingevette kom en laat het 45 minuten
  rijzen;
• Leg het deeg op een met roggemeel bestrooid werkblad, bol het op en doe het in een met
  roggemeel bestoven rijsmandje;
• Laat het deeg opnieuw 45 - 60 minuten rijzen;
• Verwarm de oven ( onder- en bovenwarmte ) op 230°C voor;
• Leg het brood op een met bakpapier belegde bakplaat snijdt het in.

Bakken:


  • Verwarm de oven voor op 220°C(  boven- en onderwarmte );
  • Doe het brood erin en verlaag de temperatuur naar 210°C;
  • Het brood is na 35 – 40 minuten gaar.



Ik gebruikte voor het brood Limburgs volkorenmeel. Uiteraard kun je ook ander volkorenmeel gebruiken. Het smaakt heel licht zuur en heeft een fijne, tamelijke vaste structuur. Als beleg kun je kiezen voor kaas, vleeswaren of stroop.

                                                            ©Marionskitchenstories

Bron : het brood is gebaseerd op het Hoevebrood uit het boek Broodbakkersproducten.
 

2 opmerkingen:

  1. Een heerlijk brood. Ik heb er 2 el honing doorgedaan en toen vond ik het nog meer op het limburgs roggebrood lijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zal ik ook eens proberen. Bedankt voor de tip.

      Verwijderen