donderdag 5 september 2013

Gebakken zalm met koude wortelpuree en komkommer, een heerlijke zomers salade

Wat hebben we toch een geweldige zomer. We moesten er lang op wachten, maar sinds onze vakantie begin juni in Berlijn, heb ik geen jas meer aan gehad. Vandaag is het hier 28°C en zonder een zuchtje wind is dat eigenlijk net te warm. Zeker voor Chico, de hond, die telkens probeert zijn zwarte haartjes af te schudden.
Veel buiten gegeten dus en heel vaak salades gemaakt de laatste maanden. Ons vervelen ze nooit en ik probeer zo veel mogelijk te varieren.


Op woensdag staan er in ons dorp altijd een kaasboer en een viskraam. Ik sla de kaasboer bijna geen week over, maar de viskraam loop ik vaak voorbij. Gisteren lag de zalm me echter zo uitdagend aan te kijken, dat ik besloot ( ook omdat vis hier eigenlijk te weinig op het menu staat ) er me weer eens aan te wagen. Deze salade was het resultaat.

Wat heb je nodig voor 2 personen?

• 2 verse zalmfilets;
• 1 ui;
• 1 komkommer;
• 1 sjalotje;
• 3 eetlepels olijfolie;
• 1eetlepel witte wijn azijn;
• 2 teentjes knoflook;
• 2 trostomaten;
• 600 gr gare wortelen;
• Zout, peper en bieslook.

En hoe maak je het?

Werkwijze voor de komkommer:

• Maak de komkommer schoon, verwijder de zaadlijsten en snijd ze in halve rondjes;
• Bestrooi ze met zout en laat ze in een vergiet uitlekken;
• Spoel ze na 1 uur af en laat opnieuw uitlekken;
• Doe 3 eetlepels olijfolie en 1 eetlepel azijn in een kom en roer dit goed door;
• Dep de komkommer droog met keukenpapier en doe ze in de marinade;
• Dek de kom af en laat enkele uren staan in de koelkast.

Werkwijze voor de wortelen:

• Maak de wortelen schoon, snijdt ze in plakjes en kook ze gaar in 8 minuten;
• Laat ze afkoelen en pureer ze in de keukenmachine;
• Strooi er peper en zout doorheen en zet ze enkele uren in de koelkast.

Voor de vis:

• Bak de zalmfilets in een beetje boter gaar met de ui, het sjalotje en de knoflook;
• Strooi er wat zout en peper op.

Bak de zalm het allerlaatst. Ik had een kilo wortelen en heb daarvan ongeveer 600 gr gebruikt.


De combinatie van de wat zoete, koude wortelpuree en de zure, koude komkommer met de warme zalm is verrukkelijk. Ik serveerde er zelf gebakken, desembroodjes bij ( recept volgt nog ), maar stokbrood is ook erg lekker.

                                                          ©Marionskitchenstories

1 opmerking:

  1. Hoi Marion,
    heb je een mail gestuurd, n.a.v. je vraag. RVS kommen zijn bij de Xenos gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen