zaterdag 21 september 2013

Cantuccini, dubbelgebakken koekjes uit Prato

De eerste keer dat ik cantuccini at, was bij mijn Italiaans-Nederlandse buurvrouw in Rotterdam. Zij serveerde ze met een pittig kopje espresso na een heerlijke maaltijd. In Nederland zijn deze koekjes bekend onder de naam Biscotti.
Het motto van het Foodblog Event van september  is Finger Food. Welnu cantuccini zijn echt 'finger food', want je doopt ze in je koffie en net voordat ze op de grond dreigen te vallen, steek je ze snel in je mond. Mij doet het denken aan vroeger thuis, toen ik als kind niets liever deed dan koekjes in de thee dopen tot grote ergernis van mijn moeder.


Ik kwam het recept van deze cantuccini tegen bij Andrea , die een geweldig mooi blog heeft met allerlei heerlijke recepten voorzien van prachtige foto's.

Wat heb je nodig?

  • 200 gr hazelnoten;
  • 250 gr speltbloem;
  • 2,5 gr bakpoeder;
  • 2,5 gr baking soda;
  • Snufje zout;
  • 5 gr kaneel;
  • 140 gr witte basterdsuiker;
  • 1 zakje vanillesuiker;
  • 45 gram espresso;
  • 15 gr amaretto;
  • 25 gr roomboter;
  • 1 ei;
  • 100 gr chocola ( puur 75 % ).

En hoe maak je ze?

  • Verwarm de oven op 180°C (  boven- en onderwarmte ) en rooster de hazelnoten in 10 minuten bruin. Draai  ze halverwege om, zodat ze gelijk matig bruin worden. Laat ze volledig afkoelen;
  • Maak de espresso en laat deze volledig afkoelen;
  • Hak de chocolade klein;
  • Doe de bloem, het bakpoeder, de baking soda, het zout, de basterdsuiker en de kaneel in de kom van de mixer en roer ze goed door elkaar;
  • Voeg dan de espresso, de amaretto, de roomboter en het ei toe en mix er een glad deeg van ( tamelijk plakkerig );
  • Voeg de chocolade toe en kneed deze er door;
  • Als laatste kneed je er de hele hazelnoten voorzichtig door;
  • Deel het deeg in tweeën en wikkel het in plasticfolie;
  • Leg het deeg gedurende 30 minuten in de koelkast;
  • Verwarm de oven voor op 180°C;
  • Strooi bloem op je werkplek en vorm van het eerste stuk deeg een rol;
  • Druk dit enigszins plat ( ovaal ) en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat;
  • Doe hetzelfde met het tweede stuk deeg;
  • Schuif de plaat in de oven en bak gedurende 15 minuten ( de ovalen worden breder en rijzen );
  • Neem de plaat uit de oven, laat het deeg een beetje afkoelen ( moet wel nog warm zijn ) en snijd dan met een scherp mes plakjes ( ½ cm breed ) van het deeg;
  • Schuif de pakjes voorzichtig van elkaar;
  • Plaats de plaat opnieuw in de oven en laat de koekjes nog 10 tot 15 minuten bakken;
  • Schuif ze tussendoor verder van elkaar of draai ze om, zodat de lucht er goed bij kan;
  • Als ze knapperig en bruin zijn, neem je ze uit de oven en laat ze volledig afkoelen en hard worden.

Aan het recept van Andrea heb ik weinig veranderd. Je kunt in plaats van speltbloem ook gewone patentbloem nemen. De koekjes worden lekker krokant en hard. Bewaar ze in een blik of plastic doos. Leg er eventueel keukenpapier tussen. Heerlijk bij ( of moet ik zeggen in ? ) de koffie. Neem ze tussen duim en wijsvinger en dopen maar!

                                                                ©Marionskitchenstories

7 opmerkingen:

  1. Marion, now you are making me a happy blogger - so glad that you had a chance to bake these Espresso, Hazelnut and Dark Chocolate Biscottis! And I am so glad that you liked them and the recipe! Wonderful pictures too and thank you for mentioning me in your blog post! It makes me smile to see my recipe "in Dutch", I have started to take Dutch language course, but I am only at the very beginning! I have a long way to go before I can write anything in your lovely language!
    Would you mind if I link your blog post on my FB page? If you have a chance, please let me know whether that is o.k. with you!
    Liebe Grüße - Kind regards,
    Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Of in een heerlijk zoet dessertwijntje...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anke... dat is geen slecht idee:-) Gaan we uitproberen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Andrea,
    You can link me on your FB page.
    Dank je wel en nog een fijne zondag!
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hallo Marion,

    ik voelde me weer aangesproken om dit recept te proberen en zoals bij mij dat gaat, moet dat a la minute, dus dat was afgelopen donderdagavond. Maar eerst moest ik nog gazpacho maken en vervolgens een brood bakken, zodat ik de al warme oven kon gebruiken voor het roosteren van de hazelnoten. Ik had de keukenwekker op 10 minuten gezet (volgens recept) en toen ik de oven open deed waren ze helemaal verbrand. Alles in de vuilnisbak gekiepert en de rest van de ingredienten maar weer opgeborgen want ik had een humeur om op te schieten. Ik heb hoognodig een nieuwe oven nodig, want de temperatuur is niet te vertrouwen. Wordt vervolgd

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zaterdag heb ik een nieuwe poging gewaagd met een redelijk voldaan gevoel uiteindelijk. Ik kon geen hazelnoten krijgen en heb amandelen zonder vel gebruikt. Gaat prima en hoeven niet meer in de oven;-). Ik vond het deeg kneden moeilijk, erg zwaar en stug. Het bakken ging goed, ik ben de keuken niet uitgegaan en heb de oven regelmatig gecheckt. Ik heb alles mooi laten afkoelen op een rooster. Iedereen vind ze heerlijk. Mijn man: wel wat droog, ja maar ze zijn speciaal om in de koffie te dopen, Oh!?! Ze zitten mooi in een trommel want anders zijn ze in een mum van tijd op.
    het recept is voor herhaling vatbaar, omdat het erg lekker is, maar het deeg is wat brokkelig, valt een beetje uit elkaar. Wat doe ik verkeerd?
    groet
    M.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Martinica,
    Eerlijk gezegd weet ik niet of je iets verkeerd doet. Het deeg is behoorlijk 'gevuld' door de noten en de chocola. Misschien komt het daardoor.
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen