dinsdag 3 september 2013

Bruinbrood, gemakkelijk en smakelijk

Er wordt veel geschreven over gezond eten en het is moeilijk vast te stellen, als leek, wat wel en niet waar is. Toen ik dit voorjaar een cursus volgde over wat eten met je lichaam doet, bleek dat wereldwijd bijna elk land zijn eigen aanbevelingen aan zijn bevolking geeft. Die aanbevelingen wijken echter globaal gezien niet zo heel veel af van de aanbevelingen in Nederland.
We kennen allemaal wel de schijf van vijf van het Voedingscentrum.


In mijn keuze voor wat ik eet, laat ik me leiden door deze schijf. Brood is leverancier van koolhydraten, vezels, eiwitten, vitamine B, calcium en ijzer. Ik eet het elke dag, want het is ( vooral als je het zelf bakt ) heel erg lekker.
Bruinbrood bakken is gemakkelijk. Je maakt het van volkorenmeel en tarwebloem ( patentbloem van een goede kwaliteit ).


Wat heb je nodig?


  • 420 gr volkorenmeel;
  • 180 gr tarwebloem;
  • 6 gr gedroogde of 15 gr verse gist;
  • 10 gr bakkerszout;
  • 18 gr olijfolie;
  • 348 gr water.


Hoe maak je het

  • Doe alle ingrediënten ( m.u.v. het zout ) in de kom van de mixer en meng ze gedurende 2-3 minuten;
  • Voeg dan het zout toe en kneed het geheel in 10 - 12 minuten tot een soepel deeg;
  • Laat het deeg 5 minuten afgedekt staan;
  • Leg het deeg dan op een werkplek, bol het op en leg het in een ingevette kom;
  • Laat het deeg 45 – 60 min. rijzen ( verdubbelen );
  • Stort het op een werkplek en druk de lucht eruit;
  • Vorm het deeg en doe het in een ingevette deegvorm;
  • Laat opnieuw 45-60 minuten rijzen.


Bakken

  • Verwarm de oven op 230°C ( boven- en onderwarmte );
  • Bak het brood gedurende 20 minuten op 220°C, verlaag de temperatuur dan naar 210°C en bak het nog 15 minuten.
  • Het brood is gaar als het binnenin 96°C is.
  

Je kunt gemakkelijk variëren met bruinbrood. Je kiest gewoon een andere samenstelling van je meel ( bijvoorbeeld 50% : 50% ), of je voegt er zaden aan toe. Je kunt het bakken met gist, maar ook met zuurdesem en alle soorten beleg smaken er goed op. Ik noem dit bruinbrood versie 1.

                                                               ©Marionskitchenstories

Bronnen :
De foto van de schijf van vijf is van de website van het Voedingscentrum.
Het recept voor dit brood is afkomstig uit het boek Broodbakkersproducten

3 opmerkingen:

  1. Hier ben ik blij mee! Ik ben ook volop aan het broodbakken, maar de laatste tijd rijzen mijn broden niet. Morgen ga ik jouw recept eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. And your bred recipes are also always healthy and delicious looking, homebaked bread is the best!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veel succes ermee. Als je vragen hebt, kun je me emailen.

    BeantwoordenVerwijderen